Department of Education

Ayako Ito

  (伊藤 亜矢子)

Profile Information

Affiliation
Faculty of Letters Department of Education, Gakushuin University
Degree
Master
博士(教育学)

J-GLOBAL ID
200901087516002588
researchmap Member ID
1000181528

Research History

 1

Papers

 35

Misc.

 88
  • 大塚 雄作, 瀬尾 美紀子, 苅間澤 勇人, 伊藤 亜矢子
    教育心理学年報, 61 329-330, Mar 30, 2022  
  • 中谷 素之, 鹿毛 雅治, 小泉 令三, 越 良子, 伊藤 亜矢子, 伊藤 崇達, 伊藤 美奈子
    日本教育心理学会総会発表論文集, 64 32-33, 2022  
  • 山中 亮, 久保田 健市, 天谷 祐子, 伊藤 亜矢子, 小川 成, 坪井 裕子, 中川 敦子, 山本 竜也
    日本心理学会大会発表論文集, 85 PD-088-PD-088, 2021  
    本研究は,多文化対応力の獲得に向けた対人援助職養成プログラム作成の試みの一環として,対人援助職を目指す学生が異文化に体験的に触れることで,異なる文化に所属する人々への新たな視座を得られるかどうかを検討した。まず臨床心理学を専攻する大学院生が陪席する形で,X県内の海外ルーツをもつ中学生を対象に,小学校・中学校の学校文化における戸惑い・障壁,友人関係や先生との関係の持ち方に関わる戸惑い・障壁,医療機関にかかった際の戸惑い・障壁などをインタビューした。同様に,X県に所属している海外ルーツをもつ子どもへの支援経験のあるスクールカウンセラー,スクールソーシャルワーカーを対象に,具体的支援の内容,一般の子どもへの支援と異なるポイント・配慮,支援の中で苦慮している点などもインタビューした。両インタビューに陪席した大学院生を対象に,インタビュー参加前後にKiSS-18及び異文化感受性尺度日本語版に回答させた。その結果,陪席を経験した大学院生において,異文化感受性尺度の「異文化に対するアンビバレントな感情」及び「異文化に対する否定的感情」が陪席後に有意に低くなったことが明らかとなった。
  • Iida Junko, Ito Ayako, Aoyama Ikuko, Sugimoto Kie, Endo Hiroko, Furlong Michael J.
    The Japanese journal of psychology, 90(1) 32-41, 2019  
    The purpose of this study was to develop a Japanese version of the Social Emotional Health Survey, which measures multiple positive aspects of secondary school students, and to examine the scale’s reliability and validity. In study 1, 3,044 high school students were asked to complete the questionnaire. The results of the confirmatory factor analysis supported the theoretical model comprising 12 measured indicators that form four domains (beliefin-self, belief-in-others, emotional competence, and engaged living) that, in turn, contribute to one underlying meta-construct called “covitality”. Furthermore, the results demonstrated that students with a high covitality score had significantly higher scores for school connectedness and life satisfaction, and a significantly lower score for psychological distress, showing sufficient concurrent validity of the scale. In study 2, 106 students were asked to complete the questionnaires to examine the scale’s test-retest reliability and concurrent validity using related Japanese scales. The results showed that the scale has sufficient test-retest reliability and concurrent validity with the other Japanese scales.
  • 飯田 順子, 杉本 希映, 青山 郁子, 遠藤 寛子, 伊藤 亜矢子
    日本教育心理学会総会発表論文集, 61 30, 2019  

Books and Other Publications

 18

Research Projects

 24