Researcher Search Results Yutaka Ohara Yutaka Ohara (小原 豊) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGraduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of HumanitiesJ-GLOBAL ID200901071185241737researchmap Member ID1000267625算数・数学教育及び情報教育を具体として研究活動を進めています。学習指導という事象を多様な価値観をもって捉えることで、広く共生を尊ぶ資質能力を培える次世代の教員養成に携わっています。 Major Research Interests 4 教授学的変換 ケースメソッド Computational Thinking More Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / Research History 8 Apr, 2022 - Present Graduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of Humanities May, 2005 - Present Center for Research on International Cooperation in Educational Development, University of Tsukuba Apr, 2015 - Mar, 2022 Kanto Gakuin University Apr, 2014 - Mar, 2015 Kanto Gakuin University Apr, 2012 - Mar, 2014 College of Human and Environmental Studies, Kanto Gakuin University More Education 1 - Mar, 2003 University of Tsukuba Major Committee Memberships 12 Apr, 2023 - Present 評議員, 数学教育学会 Apr, 2013 - Present アドバイザー, 日本児童学会 学校教育研究部会 Apr, 2017 - Mar, 2024 編集部委員, 日本情報教育学会 Apr, 2018 - Mar, 2021 審査第三部会 審査委員(公開済), 科学研究費助成事業 Oct, 2014 - Sep, 2017 出版部副主任, 日本数学教育学会 Apr, 2014 - Mar, 2017 選定委員, 日本数学教育学会 全国大会優秀研究賞選定委員会 More Awards 1 Dec, 2015 Award for Innovation OHARA Yutaka Papers 14 四角形の決定条件の教材化試論 北島茂樹, 小原豊 日本数学教育学会誌, 102(11) 2-11, Nov, 2020 Peer-reviewed Didactic Transposition of Imaginary Number in Japanese Textbooks Yutaka OHARA International Journal of Research on Mathematics and ScienceEducation, 6(1) 11-18, 2018 Peer-reviewed Relationships Between Career Decision-Making Self-Efficacy, Future Time Perspective, and Diagonal Dyadic Relationships (Naname Relationships) in a Teacher Training Course 39(1) 101-106, 2017 Peer-reviewed Problem Solving Approach as for Japan Model on International Cooperation OHARA Yutaka Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education, 96(7) 28-31, 2014 Mountain Climbing Learning Method for Developing Creativity as for a Japan Model in the World 96(7) 16-19, 2014 More Misc. 94 ウェアラブル型アイトラッカーの教育臨床的可能性 小原 豊 日本児童学会 令和5年度学校教育研究部会 研究発表要旨, Mar, 2024 Practical Research on Performance in STEM Education: Focusing on Awareness of Auxiliary Lines for Geometric Problems using an Eye-Tracker Yutaka OHARA Asian Technology Conference in Mathematics: ATCM 2023, Dec, 2023 Peer-reviewed 数学教育研究におけるテキストマイニングの意義と課題 小原豊, 梅宮亮 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 Lead author 生成AIの教育利用の試案における数学科教員志望学生の解釈 小原 豊 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 教職課程における科目「ICT活用の理論と実践」実施に伴う諸課題 小原豊 学習院大学教職課程年報, (9), May, 2023 More Books and Other Publications 14 実践事例で学ぶ 生成AIと創る未来の教育 小原 豊, 金児 正史, 北島 茂樹 (Role: Editor) 東洋館出版社, Oct 18, 2024 (ISBN: 4491055688) 未来を拓くICT教育の理論と実践 小原 豊, 北島茂樹 東洋館出版社, Feb, 2024 (ISBN: 9784491054537) 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育 小原 豊 Dec, 2021 深い学びを支える算数教科書の数学的背景 齋藤 昇, 小原 豊 東洋館出版社 (ISBN: 4491039798), Apr, 2020 深い学びを支える数学教科書の数学的背景 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 449103415X), Sep, 2017 深い学びを支える新しい算数科教育法 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 4491034567), Apr, 2017 中学校数学科つまずき指導事典 礒田正美, 小原 豊, 宮川健, 松嵜昭雄 明治図書 (ISBN: 4181151174), Feb, 2014 授業に役立つ算数教科書の数学的背景 齋藤昇, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 4491029644), Sep, 2013 子どもの学力を高める新しい算数科教育法 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN:449102927X), Apr, 2013 Japanese Lesson Study In Mathematics: Its Impact, Diversity And Potential For Educational Improvement Masami Isoda, Max Stephens, Yutaka Ohara, Takeshi Miyakawa 2007 (ISBN: 9812704531) サイレント・レボリューション- ITによる脱ニート・脱フリータ 加納寛子編 (小原 第6章 分担執筆) ぎょうせい, 2006 (ISBN: 432407920X) 図でみる日本の算数・数学授業研究 明治図書, 2005 (ISBN: 4185266162) 問題解決と評価-算数・数学教育論 溝口達也編 (小原 第9章 分担執筆) 西日本法規, 2003 生徒の考えを活かす問題解決授業の創造 礒田正美編 (小原 第4章 分担執筆) 明治図書, 1999 (ISBN: 4185005105) 1 Major Presentations 59 Investigation of Physical Performance by Using Wearable Eye-Tracking Technology in Elementary School Teacher Training Course. Yutaka OHARA Jun 6, 2024 Electronic Textbook as a New Instrument in the Education DX Yutaka OHARA 15th Thailand National Open Class, Mar 27, 2022 Invited Plenary Speaker Yutaka Ohara 9th World Association of Lesson Studies International Conference, Nov 15, 2015 Invited Research on Prospective Elementary School Teachers' Perceptions for Disaster Prevention Education 小原 豊 APEC-Tsukuba International ConferenceⅦ: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study, Feb 14, 2013 Invited More Major Teaching Experience 5 数学科教育研究(数学科教育法) (専修大学、立命館大学、滋賀大学、奈良教育大学大学院、関東学院大学、東海大学、明星大学、学習院大学) 初等教科教育法 算数(算数科教育法) (立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) 算数科概論 (鳴門教育大学、立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) More Major Professional Memberships 8 大学教育学会 数学教育学会 日本教科教育学会 日本科学教育学会 日本数学教育学会 日本情報教育学会 More Works 7 派遣現職教員の活動の幅を広げるハンズオン素材の開発と活動展開モデルの開発 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2007 - Mar, 2008 授業を中心とした校内研修の導入による初中等教育の質的向上 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2006 - Mar, 2008 派遣現職教員支援と支援ネットワーク形成による支援方法の拡充事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 算数・数学における協力経験のモデル化と教材開発推進事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 現職教員派遣制度の現在と未来 : 新世紀の地域国際化のために(文部科学省教員協力のための拠点システム) 服部勝憲,小沢大成,小原豊 Feb, 2006 More Major Research Projects 19 生成AIとの対話活動による批判的思考促進を担う数学科教員養成プログラム開発 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2028 小原 豊, 礒田正美 プログラミング的思考を育成するSTEM教育を担う初等教員養成カリキュラム開発 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 日本学術振興会, Apr, 2020 - Mar, 2024 小原 豊,礒田正美 Development of Mathematics Teacher Training Program for Substantiating Collaboration by Active Learning Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2020 Ohara Yutaka An Empirical Study on Improvement of Mathematics Teacher Training Program on Interactive Learning Envelopment Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OHARA Yutaka, ISODA Masami Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, 2008 - 2011 OHARA Yutaka 熟練した算数・数学教師による関心・意欲・態度の評価方法研究 科学研究費助成事業 若手研究(B), 日本学術振興会, 2005 - 2007 小原 豊 More Major Academic Activities 43 数学教育学会 評議員 Planning, Management, etc. 評議員, Apr, 2023 - Present 日本児童学会 学校教育研究部会アドバイザー Planning/Implementing academic research 講師団(アドバイザー), Apr, 2013 - Present Board Member, International Conference of Society for Mathematics and Science Education Planning, Management, etc., Peer review International Society for Mathematics and Science Education, Oct, 2012 - Present 日本情報教育学会 編集部委員 Planning, Management, etc., Peer review 日本情報教育学会, Apr, 2017 - Mar, 2024 科学研究費助成事業 審査第三部会 審査委員(公開済) Review, evaluation 日本学術振興会, Apr, 2018 - Mar, 2021 More Social Activities 56 数学授業における効果的なICT活用の展望 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 23, 2024 ICT教育って何だろう Lecturer, Official expert フロムページ, 夢ナビライブ, Oct 20, 2024 「数学的な見方・考え方」の核心と授業展開 Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2024 数学的活動における板書と問題解決授業の展開 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 25, 2023 What's the fuss the Generative AI in Education? Lecturer, Official expert Center for Research in Mathematics Education (CRME), Khon Kaen University, Sep 5, 2023 More
Yutaka Ohara (小原 豊) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGraduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of HumanitiesJ-GLOBAL ID200901071185241737researchmap Member ID1000267625算数・数学教育及び情報教育を具体として研究活動を進めています。学習指導という事象を多様な価値観をもって捉えることで、広く共生を尊ぶ資質能力を培える次世代の教員養成に携わっています。 Major Research Interests 4 教授学的変換 ケースメソッド Computational Thinking More Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / Research History 8 Apr, 2022 - Present Graduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of Humanities May, 2005 - Present Center for Research on International Cooperation in Educational Development, University of Tsukuba Apr, 2015 - Mar, 2022 Kanto Gakuin University Apr, 2014 - Mar, 2015 Kanto Gakuin University Apr, 2012 - Mar, 2014 College of Human and Environmental Studies, Kanto Gakuin University More Education 1 - Mar, 2003 University of Tsukuba Major Committee Memberships 12 Apr, 2023 - Present 評議員, 数学教育学会 Apr, 2013 - Present アドバイザー, 日本児童学会 学校教育研究部会 Apr, 2017 - Mar, 2024 編集部委員, 日本情報教育学会 Apr, 2018 - Mar, 2021 審査第三部会 審査委員(公開済), 科学研究費助成事業 Oct, 2014 - Sep, 2017 出版部副主任, 日本数学教育学会 Apr, 2014 - Mar, 2017 選定委員, 日本数学教育学会 全国大会優秀研究賞選定委員会 More Awards 1 Dec, 2015 Award for Innovation OHARA Yutaka Papers 14 四角形の決定条件の教材化試論 北島茂樹, 小原豊 日本数学教育学会誌, 102(11) 2-11, Nov, 2020 Peer-reviewed Didactic Transposition of Imaginary Number in Japanese Textbooks Yutaka OHARA International Journal of Research on Mathematics and ScienceEducation, 6(1) 11-18, 2018 Peer-reviewed Relationships Between Career Decision-Making Self-Efficacy, Future Time Perspective, and Diagonal Dyadic Relationships (Naname Relationships) in a Teacher Training Course 39(1) 101-106, 2017 Peer-reviewed Problem Solving Approach as for Japan Model on International Cooperation OHARA Yutaka Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education, 96(7) 28-31, 2014 Mountain Climbing Learning Method for Developing Creativity as for a Japan Model in the World 96(7) 16-19, 2014 More Misc. 94 ウェアラブル型アイトラッカーの教育臨床的可能性 小原 豊 日本児童学会 令和5年度学校教育研究部会 研究発表要旨, Mar, 2024 Practical Research on Performance in STEM Education: Focusing on Awareness of Auxiliary Lines for Geometric Problems using an Eye-Tracker Yutaka OHARA Asian Technology Conference in Mathematics: ATCM 2023, Dec, 2023 Peer-reviewed 数学教育研究におけるテキストマイニングの意義と課題 小原豊, 梅宮亮 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 Lead author 生成AIの教育利用の試案における数学科教員志望学生の解釈 小原 豊 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 教職課程における科目「ICT活用の理論と実践」実施に伴う諸課題 小原豊 学習院大学教職課程年報, (9), May, 2023 More Books and Other Publications 14 実践事例で学ぶ 生成AIと創る未来の教育 小原 豊, 金児 正史, 北島 茂樹 (Role: Editor) 東洋館出版社, Oct 18, 2024 (ISBN: 4491055688) 未来を拓くICT教育の理論と実践 小原 豊, 北島茂樹 東洋館出版社, Feb, 2024 (ISBN: 9784491054537) 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育 小原 豊 Dec, 2021 深い学びを支える算数教科書の数学的背景 齋藤 昇, 小原 豊 東洋館出版社 (ISBN: 4491039798), Apr, 2020 深い学びを支える数学教科書の数学的背景 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 449103415X), Sep, 2017 深い学びを支える新しい算数科教育法 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 4491034567), Apr, 2017 中学校数学科つまずき指導事典 礒田正美, 小原 豊, 宮川健, 松嵜昭雄 明治図書 (ISBN: 4181151174), Feb, 2014 授業に役立つ算数教科書の数学的背景 齋藤昇, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 4491029644), Sep, 2013 子どもの学力を高める新しい算数科教育法 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN:449102927X), Apr, 2013 Japanese Lesson Study In Mathematics: Its Impact, Diversity And Potential For Educational Improvement Masami Isoda, Max Stephens, Yutaka Ohara, Takeshi Miyakawa 2007 (ISBN: 9812704531) サイレント・レボリューション- ITによる脱ニート・脱フリータ 加納寛子編 (小原 第6章 分担執筆) ぎょうせい, 2006 (ISBN: 432407920X) 図でみる日本の算数・数学授業研究 明治図書, 2005 (ISBN: 4185266162) 問題解決と評価-算数・数学教育論 溝口達也編 (小原 第9章 分担執筆) 西日本法規, 2003 生徒の考えを活かす問題解決授業の創造 礒田正美編 (小原 第4章 分担執筆) 明治図書, 1999 (ISBN: 4185005105) 1 Major Presentations 59 Investigation of Physical Performance by Using Wearable Eye-Tracking Technology in Elementary School Teacher Training Course. Yutaka OHARA Jun 6, 2024 Electronic Textbook as a New Instrument in the Education DX Yutaka OHARA 15th Thailand National Open Class, Mar 27, 2022 Invited Plenary Speaker Yutaka Ohara 9th World Association of Lesson Studies International Conference, Nov 15, 2015 Invited Research on Prospective Elementary School Teachers' Perceptions for Disaster Prevention Education 小原 豊 APEC-Tsukuba International ConferenceⅦ: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study, Feb 14, 2013 Invited More Major Teaching Experience 5 数学科教育研究(数学科教育法) (専修大学、立命館大学、滋賀大学、奈良教育大学大学院、関東学院大学、東海大学、明星大学、学習院大学) 初等教科教育法 算数(算数科教育法) (立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) 算数科概論 (鳴門教育大学、立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) More Major Professional Memberships 8 大学教育学会 数学教育学会 日本教科教育学会 日本科学教育学会 日本数学教育学会 日本情報教育学会 More Works 7 派遣現職教員の活動の幅を広げるハンズオン素材の開発と活動展開モデルの開発 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2007 - Mar, 2008 授業を中心とした校内研修の導入による初中等教育の質的向上 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2006 - Mar, 2008 派遣現職教員支援と支援ネットワーク形成による支援方法の拡充事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 算数・数学における協力経験のモデル化と教材開発推進事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 現職教員派遣制度の現在と未来 : 新世紀の地域国際化のために(文部科学省教員協力のための拠点システム) 服部勝憲,小沢大成,小原豊 Feb, 2006 More Major Research Projects 19 生成AIとの対話活動による批判的思考促進を担う数学科教員養成プログラム開発 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2028 小原 豊, 礒田正美 プログラミング的思考を育成するSTEM教育を担う初等教員養成カリキュラム開発 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 日本学術振興会, Apr, 2020 - Mar, 2024 小原 豊,礒田正美 Development of Mathematics Teacher Training Program for Substantiating Collaboration by Active Learning Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2020 Ohara Yutaka An Empirical Study on Improvement of Mathematics Teacher Training Program on Interactive Learning Envelopment Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OHARA Yutaka, ISODA Masami Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, 2008 - 2011 OHARA Yutaka 熟練した算数・数学教師による関心・意欲・態度の評価方法研究 科学研究費助成事業 若手研究(B), 日本学術振興会, 2005 - 2007 小原 豊 More Major Academic Activities 43 数学教育学会 評議員 Planning, Management, etc. 評議員, Apr, 2023 - Present 日本児童学会 学校教育研究部会アドバイザー Planning/Implementing academic research 講師団(アドバイザー), Apr, 2013 - Present Board Member, International Conference of Society for Mathematics and Science Education Planning, Management, etc., Peer review International Society for Mathematics and Science Education, Oct, 2012 - Present 日本情報教育学会 編集部委員 Planning, Management, etc., Peer review 日本情報教育学会, Apr, 2017 - Mar, 2024 科学研究費助成事業 審査第三部会 審査委員(公開済) Review, evaluation 日本学術振興会, Apr, 2018 - Mar, 2021 More Social Activities 56 数学授業における効果的なICT活用の展望 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 23, 2024 ICT教育って何だろう Lecturer, Official expert フロムページ, 夢ナビライブ, Oct 20, 2024 「数学的な見方・考え方」の核心と授業展開 Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2024 数学的活動における板書と問題解決授業の展開 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 25, 2023 What's the fuss the Generative AI in Education? Lecturer, Official expert Center for Research in Mathematics Education (CRME), Khon Kaen University, Sep 5, 2023 More