Researcher Search Results Takaho Ueda Takaho Ueda (上田 隆穂) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationFaculty of Economics, Gakushuin UniversityGraduate School of Agriculture Research Faculty of Agriculture, Hokkaido UniversityDegreeMaster of Business Administration(Hitotsubashi University)Master of Business Administration(Hitotsubashi University)Doctor of Management(Gakushuin University)Doctor of Management(Gakushuin University)J-GLOBAL ID200901081521769104researchmap Member ID1000068425External linkhttps://www.facebook.com/TUedaSeminar?ref_type=bookmark Research Interests 10 Marketing of small and mid-size companies Local Activization セールス・プロモーション 価格 小売政策 深層心理研究 sales promotion pricing retail policy psychological research Research Areas 2 Humanities & social sciences / Commerce / Humanities & social sciences / Business administration / Research History 15 Apr, 2024 - Present 「地域創生システムデザイン」 客員教授, 農学研究院, 北海道大学大学院 Apr, 1992 - Mar, 2024 学習院大学経済学部 教授 2006 - 2019 学習院マネジメント・スクール 所長を兼職 2015 - 2017 学習院大学資料館長 2009 - 2011 学習院大学経済学部 学部長 More Education 12 - 1985 Graduate School of Commerce and Management, Hitotsubashi University - 1985 Hitotsubashi University - 1985 Graduate School of Commerce and Management, Hitotsubashi University - 1985 Hitotsubashi University - 1985 Graduate School, Division of Commerce, Hitotsubashi University More Committee Memberships 41 Apr, 2023 - Present 評議委員, 日本マーケティング学会 Dec, 2022 - Present 恵那市観光ビジョン推進員会会長, 恵那市役所 商工観光部観光交流課 2020 - Present 恵那市観光ビジョン作成委員会座長, 恵那市役所 商工観光部 Apr, 2017 - Present 乳の社会文化ネットワーク幹事, Jミルク 乳の学術連合 Apr, 2016 - Present 運営委員会委員, 公益信託能登町エンデバーファンド21 Apr, 2016 - Present 顧問, 恵那市観光協会 May, 2009 - Present 地域振興総合アドバイザー, 石川県能登町 Apr, 2007 - Present 有識者懇談会委員, 東日本高速道路株式会社(NEXCO東日本)関東支社 Jun, 2011 - May, 2027 評議員, 公益財団法人日本醸造協会 Jul, 2024 - Jul, 2026 特別史跡大湯環状列石第二次環境整備検討委員会委員, 鹿角市教育委員会 Jun, 2013 - 2025 マーケティング専門部会委員, 一般社団法人Jミルク Jan, 2013 - Jan, 2025 中小企業診断士試験委員基本委員, 中小企業診断協会 Apr, 2017 - Mar, 2020 常任理事 (2017.10-カンファレンス2017委員長 (解題・パネリスト)), 日本マーケティング学会 Nov, 2012 - Mar, 2020 理事, 日本マーケティング学会 Aug, 2017 - Mar, 2019 おおいブランド認証・育成支援推進委員会委員・座長, おおい町 May, 2014 - May, 2016 副会長, 日本商業学会 May, 2008 - Jun, 2015 常任理事, 日本フードサービス学会 May, 2006 - Mar, 2012 学識理事, 日本アイスクリーム協会 2012 HEMS利用の価値向上のための調査事業検討会委員, 凸版印刷(株)情報コミュニケーション事業本部 Jan, 2010 - Dec, 2010 科学研究費委員会専門委員, 日本学術振興会 Nov, 2002 - Oct, 2010 学会誌編集委員会エリアエディター, 日本消費者行動研究学会 May, 2008 - May, 2010 学会誌編集委員, 日本商業学会 May, 2006 - May, 2010 関東部会理事, 日本商業学会 Jan, 2002 - Mar, 2010 消費流通構造検討会委員, 日本酪農協会(合併前は酪農乳業情報センター) May, 2006 - May, 2008 学会誌編集長, 日本商業学会 Apr, 2002 - May, 2008 情報委員会委員長, 日本フードサービス学会 May, 2006 - Apr, 2007 関連事業のあり方を考える懇談会委員, 東日本高速道路株式会社 May, 2006 - Apr, 2007 高速道路クオリティ研究部会委員, 財団法人高速道路調査会 Apr, 2002 - 2007 北関東自動車道検討会座長, 東日本高速道路㈱関東支社(民営化以前は日本道路公団) Oct, 2003 - Oct, 2006 研究連絡委員会委員, 日本学術会議 May, 2004 - May, 2006 学会誌 副編集長, 日本商業学会 Apr, 2005 - Mar, 2006 「牛乳消費拡大キャンペーン」委員会座長, 中央酪農会議 Jan, 2005 - Dec, 2005 科学研究費委員会専門委員, 日本学術振興会 Jun, 2000 - Jun, 2004 関東部会理事, 日本商業学会 May, 2002 - May, 2004 関東部会代表理事, 日本商業学会 Apr, 2000 - Mar, 2004 副会長, 日本消費者行動研究学会 Aug, 2002 - Aug, 2003 休憩施設高機能化委員会委員, 財団法人道路空間高度化機構 Oct, 1997 - Oct, 2000 経営学研究連絡委員会委員, 日本学術会議 Apr, 1999 - Mar, 2000 会長, 日本消費者行動研究学会 Apr, 1998 - Mar, 1999 副会長, 日本消費者行動研究学会 Oct, 1996 - Jun, 1998 郵政研究所客員研究官, 郵政省 1 Papers 96 サスティナブル・マネジメント企業のビジネスモデル ~株式会社キミカによるソーシャル・イノベーション事例から~ 上田隆穂 学習院大学経済論集, 61(1) 1-24, 2024 地域フードブランドの購買・喫食は「そこに訪れたい」につながるか(中編)~地域フードブランド喫食から訪問に至るプロセスの解明:テリトーリオ・アプローチの活用~ 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 60(4) 245-270, 2024 地域フードブランドの喫食が未訪問地域への訪問につながるか(前編)~概念モデル作成および実証研究用アンケート調査作成のためのインタビュー調査~ 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 60(1) 57-77, Apr, 2023 沖縄おせち開発による地域創生およびそれに関する消費者調査 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 58(4) 275-313, Jan, 2022 プライシングの系譜 兼子 良久, 上田 隆穂 マーケティングジャーナル, 41(3) 6-17, Jan, 2022 Peer-reviewedInvited More Misc. 141 <インタビュー>Ⅱ Review 論考 Review 1 プライシングの観点からマーケティング全体を認識し、視野を広げ生活者の潜在的なニーズに対応していこう Fitness Business, (125) 31-37, Mar, 2023 <書評>木村純子・陣内秀信編著 「イタリアのテリトーリオ戦略~甦る都市と農村の交流~」白桃書房、2023年3月 上田隆穂 イノベーション・マネージメント, (20) 231-234, Mar, 2023 <書評>石井裕明著 「消費者行動における感覚と評価のメカニズム」千倉書房、 2020年1月 上田隆穂 消費者行動研究, 27(1.2) 33-37, Mar, 2021 <書評>小川孔輔著『「値付け」の思考法』日本実業出版社、2019年7月 上田隆穂 イノベーション・マネージメント, (18) 287-290, Mar, 2021 学ぶ価値の先にある、教える欲求 経験価値を高める深い学びとは 上田 隆穂 月間 先端教育, (17) 92-93, Feb, 2021 More Books and Other Publications 37 グラフィック経営学入門 上田隆穂, 榊原健郎, 編著, 佐々木聡, 深見嘉明, 中野勉, 西原彰宏, 井上真里, 工藤秀雄, 河合亜矢子, 伊藤匡美, 西村孝史, 大塚成男, 落合孝彦, 境睦, 森治憲 著 (Role: Editor) サイエンス社, Sep, 2023 味以外のおいしさの科学 監修:山野善正 (Role: Joint author, 第1編第3章第3節 「おいしさを生み出す情報の役割」p101~120) 株式会社エヌ・ティー・エス, Nov, 2022 ハーマン・サイモン自伝 世界最強の価格コンサルタントの人生と思考の旅路 ハーマン・サイモン, 監訳 上田隆穂 中央経済社, Apr, 2022 利益を最大化する価格決定戦略 上田 隆穂 明日香出版社, Mar, 2021 グラフィックマーケティング 上田隆穂, 澁谷覚, 西原彰宏 (Role: Joint author, (グラフィック経営学ライブラリの全体の編集も担当)) 新世社, Dec, 2020 More Presentations 39 地域活性化の考え方と株式会社キミカの事例を用いたサステナブル・マネジメント 上田隆穂 日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会(春の三都市リサプロ祭り), Mar 9, 2024 地域フードブランドの購買・喫食は「そこに訪れたい」につながるか~地域フードブランド喫食から訪問に至るプロセスの解明:テリトーリオ・アプローチの活用~ 上田隆穂, 竹内俊子 日本商業学会, May 28, 2023 SaaS・サブスクリプションの価格戦略 (パネリストとして参加) 上田隆穂 日本マーケティング学会, Mar 17, 2022 ニューラルネットワークによる最高利益を生み出す価格掛率のシミュレーション~全体での固定価格ポイント1つの場合とグループ別のダイナミック・プライシングの場合の比較~ 上田 隆穂, 竹内 俊子, 山中 寛子 第7回マーケティングカンファレンス2019, Oct 20, 2019 一次産業を念頭に置いた地域活性化の考え方 上田 隆穂 日本学術会議食料科学委員会畜産分科会・日本草地学会共催公開シンポジウム, Mar 25, 2019 Invited More Professional Memberships 8 日本マーケティング学会 日本消費者行動研究学会 日本フードサービス学会 日本商業学会 Japan Society of Foodservice Studies More Works 20 インドネシア、マナド市にて地域資源の調査 Jan, 2014 - Jan, 2014 石川県奥能登地域における域学連携調査 年内3回訪問でのゼミによる実施.2013年8月、10月、12月.特に12月14日には地元でのゼミ発表会を実施 Aug, 2013 - Dec, 2013 牛乳・乳製品新規利用促進検討会議 (一般社団法人Jミルク)にてリサーチの実施 2013 学習院マネジメント・スクール所長として、「未来店舗の本質研究会」を産学協同プロジェクト方式で2010年より主催し、3年間の成果をコープさっぽろ「西宮の沢店」で実験、約1ヶ月間 Nov, 2012 ペルー リマ・クスコ・アマゾン地区農作物資源・観光資源調査 Apr, 2011 - Sep, 2011 More Research Projects 22 食を起点とした地域創生の理論形成及び一地域を想定したパイロットプランの作成 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2019 - Mar, 2024 上田 隆穂, 伊藤 匡美, 小林 哲 An Emperical Study of Business Innovations in the Sustainable Agri-Food Economy Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2018 - Mar, 2021 Ogawa Kosuke Creating theoretical model of agricultural management in the 21st century: Comparative study of dairy industry in Japan and Europe Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2019 Kimura Junko Comprehensive study on the influence of sensory stimulation on in-store purchasing behavior Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2015 - Mar, 2019 Hiraki Ikumi, Gehrt Kenneth, Alpert Frank Marketing Knowledge Transfers in Asia by Japanese Corporations: A New Conceptual Framework for Analyzing the Global Marketing Practices Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OGAWA Kosuke, UEDA Takaho, FURUKAWA Ichiro, NISHIO Chizuru, KAKEUCHI Toshie, NAMIKI Yuji, OKAMOTO Yoshiharu, SAKAI Osamu, MATSUI Takeshi, HAYASHI Hiroshige More
Takaho Ueda (上田 隆穂) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationFaculty of Economics, Gakushuin UniversityGraduate School of Agriculture Research Faculty of Agriculture, Hokkaido UniversityDegreeMaster of Business Administration(Hitotsubashi University)Master of Business Administration(Hitotsubashi University)Doctor of Management(Gakushuin University)Doctor of Management(Gakushuin University)J-GLOBAL ID200901081521769104researchmap Member ID1000068425External linkhttps://www.facebook.com/TUedaSeminar?ref_type=bookmark Research Interests 10 Marketing of small and mid-size companies Local Activization セールス・プロモーション 価格 小売政策 深層心理研究 sales promotion pricing retail policy psychological research Research Areas 2 Humanities & social sciences / Commerce / Humanities & social sciences / Business administration / Research History 15 Apr, 2024 - Present 「地域創生システムデザイン」 客員教授, 農学研究院, 北海道大学大学院 Apr, 1992 - Mar, 2024 学習院大学経済学部 教授 2006 - 2019 学習院マネジメント・スクール 所長を兼職 2015 - 2017 学習院大学資料館長 2009 - 2011 学習院大学経済学部 学部長 More Education 12 - 1985 Graduate School of Commerce and Management, Hitotsubashi University - 1985 Hitotsubashi University - 1985 Graduate School of Commerce and Management, Hitotsubashi University - 1985 Hitotsubashi University - 1985 Graduate School, Division of Commerce, Hitotsubashi University More Committee Memberships 41 Apr, 2023 - Present 評議委員, 日本マーケティング学会 Dec, 2022 - Present 恵那市観光ビジョン推進員会会長, 恵那市役所 商工観光部観光交流課 2020 - Present 恵那市観光ビジョン作成委員会座長, 恵那市役所 商工観光部 Apr, 2017 - Present 乳の社会文化ネットワーク幹事, Jミルク 乳の学術連合 Apr, 2016 - Present 運営委員会委員, 公益信託能登町エンデバーファンド21 Apr, 2016 - Present 顧問, 恵那市観光協会 May, 2009 - Present 地域振興総合アドバイザー, 石川県能登町 Apr, 2007 - Present 有識者懇談会委員, 東日本高速道路株式会社(NEXCO東日本)関東支社 Jun, 2011 - May, 2027 評議員, 公益財団法人日本醸造協会 Jul, 2024 - Jul, 2026 特別史跡大湯環状列石第二次環境整備検討委員会委員, 鹿角市教育委員会 Jun, 2013 - 2025 マーケティング専門部会委員, 一般社団法人Jミルク Jan, 2013 - Jan, 2025 中小企業診断士試験委員基本委員, 中小企業診断協会 Apr, 2017 - Mar, 2020 常任理事 (2017.10-カンファレンス2017委員長 (解題・パネリスト)), 日本マーケティング学会 Nov, 2012 - Mar, 2020 理事, 日本マーケティング学会 Aug, 2017 - Mar, 2019 おおいブランド認証・育成支援推進委員会委員・座長, おおい町 May, 2014 - May, 2016 副会長, 日本商業学会 May, 2008 - Jun, 2015 常任理事, 日本フードサービス学会 May, 2006 - Mar, 2012 学識理事, 日本アイスクリーム協会 2012 HEMS利用の価値向上のための調査事業検討会委員, 凸版印刷(株)情報コミュニケーション事業本部 Jan, 2010 - Dec, 2010 科学研究費委員会専門委員, 日本学術振興会 Nov, 2002 - Oct, 2010 学会誌編集委員会エリアエディター, 日本消費者行動研究学会 May, 2008 - May, 2010 学会誌編集委員, 日本商業学会 May, 2006 - May, 2010 関東部会理事, 日本商業学会 Jan, 2002 - Mar, 2010 消費流通構造検討会委員, 日本酪農協会(合併前は酪農乳業情報センター) May, 2006 - May, 2008 学会誌編集長, 日本商業学会 Apr, 2002 - May, 2008 情報委員会委員長, 日本フードサービス学会 May, 2006 - Apr, 2007 関連事業のあり方を考える懇談会委員, 東日本高速道路株式会社 May, 2006 - Apr, 2007 高速道路クオリティ研究部会委員, 財団法人高速道路調査会 Apr, 2002 - 2007 北関東自動車道検討会座長, 東日本高速道路㈱関東支社(民営化以前は日本道路公団) Oct, 2003 - Oct, 2006 研究連絡委員会委員, 日本学術会議 May, 2004 - May, 2006 学会誌 副編集長, 日本商業学会 Apr, 2005 - Mar, 2006 「牛乳消費拡大キャンペーン」委員会座長, 中央酪農会議 Jan, 2005 - Dec, 2005 科学研究費委員会専門委員, 日本学術振興会 Jun, 2000 - Jun, 2004 関東部会理事, 日本商業学会 May, 2002 - May, 2004 関東部会代表理事, 日本商業学会 Apr, 2000 - Mar, 2004 副会長, 日本消費者行動研究学会 Aug, 2002 - Aug, 2003 休憩施設高機能化委員会委員, 財団法人道路空間高度化機構 Oct, 1997 - Oct, 2000 経営学研究連絡委員会委員, 日本学術会議 Apr, 1999 - Mar, 2000 会長, 日本消費者行動研究学会 Apr, 1998 - Mar, 1999 副会長, 日本消費者行動研究学会 Oct, 1996 - Jun, 1998 郵政研究所客員研究官, 郵政省 1 Papers 96 サスティナブル・マネジメント企業のビジネスモデル ~株式会社キミカによるソーシャル・イノベーション事例から~ 上田隆穂 学習院大学経済論集, 61(1) 1-24, 2024 地域フードブランドの購買・喫食は「そこに訪れたい」につながるか(中編)~地域フードブランド喫食から訪問に至るプロセスの解明:テリトーリオ・アプローチの活用~ 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 60(4) 245-270, 2024 地域フードブランドの喫食が未訪問地域への訪問につながるか(前編)~概念モデル作成および実証研究用アンケート調査作成のためのインタビュー調査~ 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 60(1) 57-77, Apr, 2023 沖縄おせち開発による地域創生およびそれに関する消費者調査 上田隆穂, 竹内俊子 学習院大学経済論集, 58(4) 275-313, Jan, 2022 プライシングの系譜 兼子 良久, 上田 隆穂 マーケティングジャーナル, 41(3) 6-17, Jan, 2022 Peer-reviewedInvited More Misc. 141 <インタビュー>Ⅱ Review 論考 Review 1 プライシングの観点からマーケティング全体を認識し、視野を広げ生活者の潜在的なニーズに対応していこう Fitness Business, (125) 31-37, Mar, 2023 <書評>木村純子・陣内秀信編著 「イタリアのテリトーリオ戦略~甦る都市と農村の交流~」白桃書房、2023年3月 上田隆穂 イノベーション・マネージメント, (20) 231-234, Mar, 2023 <書評>石井裕明著 「消費者行動における感覚と評価のメカニズム」千倉書房、 2020年1月 上田隆穂 消費者行動研究, 27(1.2) 33-37, Mar, 2021 <書評>小川孔輔著『「値付け」の思考法』日本実業出版社、2019年7月 上田隆穂 イノベーション・マネージメント, (18) 287-290, Mar, 2021 学ぶ価値の先にある、教える欲求 経験価値を高める深い学びとは 上田 隆穂 月間 先端教育, (17) 92-93, Feb, 2021 More Books and Other Publications 37 グラフィック経営学入門 上田隆穂, 榊原健郎, 編著, 佐々木聡, 深見嘉明, 中野勉, 西原彰宏, 井上真里, 工藤秀雄, 河合亜矢子, 伊藤匡美, 西村孝史, 大塚成男, 落合孝彦, 境睦, 森治憲 著 (Role: Editor) サイエンス社, Sep, 2023 味以外のおいしさの科学 監修:山野善正 (Role: Joint author, 第1編第3章第3節 「おいしさを生み出す情報の役割」p101~120) 株式会社エヌ・ティー・エス, Nov, 2022 ハーマン・サイモン自伝 世界最強の価格コンサルタントの人生と思考の旅路 ハーマン・サイモン, 監訳 上田隆穂 中央経済社, Apr, 2022 利益を最大化する価格決定戦略 上田 隆穂 明日香出版社, Mar, 2021 グラフィックマーケティング 上田隆穂, 澁谷覚, 西原彰宏 (Role: Joint author, (グラフィック経営学ライブラリの全体の編集も担当)) 新世社, Dec, 2020 More Presentations 39 地域活性化の考え方と株式会社キミカの事例を用いたサステナブル・マネジメント 上田隆穂 日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会(春の三都市リサプロ祭り), Mar 9, 2024 地域フードブランドの購買・喫食は「そこに訪れたい」につながるか~地域フードブランド喫食から訪問に至るプロセスの解明:テリトーリオ・アプローチの活用~ 上田隆穂, 竹内俊子 日本商業学会, May 28, 2023 SaaS・サブスクリプションの価格戦略 (パネリストとして参加) 上田隆穂 日本マーケティング学会, Mar 17, 2022 ニューラルネットワークによる最高利益を生み出す価格掛率のシミュレーション~全体での固定価格ポイント1つの場合とグループ別のダイナミック・プライシングの場合の比較~ 上田 隆穂, 竹内 俊子, 山中 寛子 第7回マーケティングカンファレンス2019, Oct 20, 2019 一次産業を念頭に置いた地域活性化の考え方 上田 隆穂 日本学術会議食料科学委員会畜産分科会・日本草地学会共催公開シンポジウム, Mar 25, 2019 Invited More Professional Memberships 8 日本マーケティング学会 日本消費者行動研究学会 日本フードサービス学会 日本商業学会 Japan Society of Foodservice Studies More Works 20 インドネシア、マナド市にて地域資源の調査 Jan, 2014 - Jan, 2014 石川県奥能登地域における域学連携調査 年内3回訪問でのゼミによる実施.2013年8月、10月、12月.特に12月14日には地元でのゼミ発表会を実施 Aug, 2013 - Dec, 2013 牛乳・乳製品新規利用促進検討会議 (一般社団法人Jミルク)にてリサーチの実施 2013 学習院マネジメント・スクール所長として、「未来店舗の本質研究会」を産学協同プロジェクト方式で2010年より主催し、3年間の成果をコープさっぽろ「西宮の沢店」で実験、約1ヶ月間 Nov, 2012 ペルー リマ・クスコ・アマゾン地区農作物資源・観光資源調査 Apr, 2011 - Sep, 2011 More Research Projects 22 食を起点とした地域創生の理論形成及び一地域を想定したパイロットプランの作成 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2019 - Mar, 2024 上田 隆穂, 伊藤 匡美, 小林 哲 An Emperical Study of Business Innovations in the Sustainable Agri-Food Economy Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2018 - Mar, 2021 Ogawa Kosuke Creating theoretical model of agricultural management in the 21st century: Comparative study of dairy industry in Japan and Europe Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2019 Kimura Junko Comprehensive study on the influence of sensory stimulation on in-store purchasing behavior Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2015 - Mar, 2019 Hiraki Ikumi, Gehrt Kenneth, Alpert Frank Marketing Knowledge Transfers in Asia by Japanese Corporations: A New Conceptual Framework for Analyzing the Global Marketing Practices Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OGAWA Kosuke, UEDA Takaho, FURUKAWA Ichiro, NISHIO Chizuru, KAKEUCHI Toshie, NAMIKI Yuji, OKAMOTO Yoshiharu, SAKAI Osamu, MATSUI Takeshi, HAYASHI Hiroshige More