Researcher Search Results Yutaka Ohara Yutaka Ohara (小原 豊) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGraduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of HumanitiesJ-GLOBAL ID200901071185241737researchmap Member ID1000267625算数・数学教育及び情報教育を具体として研究活動を進めています。学習指導という事象を多様な価値観をもって捉えることで、広く共生を尊ぶ資質能力を培える次世代の教員養成に携わっています。 Major Research Interests 4 教授学的変換 ケースメソッド Computational Thinking More Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / Research History 8 Apr, 2022 - Present Graduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of Humanities May, 2005 - Present Center for Research on International Cooperation in Educational Development, University of Tsukuba Apr, 2015 - Mar, 2022 Kanto Gakuin University Apr, 2014 - Mar, 2015 Kanto Gakuin University Apr, 2012 - Mar, 2014 College of Human and Environmental Studies, Kanto Gakuin University More Education 1 - Mar, 2003 University of Tsukuba Major Committee Memberships 12 Apr, 2023 - Present 評議員, 数学教育学会 Apr, 2013 - Present アドバイザー, 日本児童学会 学校教育研究部会 Apr, 2017 - Mar, 2024 編集部委員, 日本情報教育学会 Apr, 2018 - Mar, 2021 審査第三部会 審査委員(公開済), 科学研究費助成事業 Oct, 2014 - Sep, 2017 出版部副主任, 日本数学教育学会 Apr, 2014 - Mar, 2017 選定委員, 日本数学教育学会 全国大会優秀研究賞選定委員会 More Awards 1 Dec, 2015 Award for Innovation OHARA Yutaka Papers 14 四角形の決定条件の教材化試論 北島茂樹, 小原豊 日本数学教育学会誌, 102(11) 2-11, Nov, 2020 Peer-reviewed Didactic Transposition of Imaginary Number in Japanese Textbooks Yutaka OHARA International Journal of Research on Mathematics and ScienceEducation, 6(1) 11-18, 2018 Peer-reviewed Relationships Between Career Decision-Making Self-Efficacy, Future Time Perspective, and Diagonal Dyadic Relationships (Naname Relationships) in a Teacher Training Course 39(1) 101-106, 2017 Peer-reviewed Problem Solving Approach as for Japan Model on International Cooperation OHARA Yutaka Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education, 96(7) 28-31, 2014 Mountain Climbing Learning Method for Developing Creativity as for a Japan Model in the World 96(7) 16-19, 2014 More Misc. 94 ウェアラブル型アイトラッカーの教育臨床的可能性 小原 豊 日本児童学会 令和5年度学校教育研究部会 研究発表要旨, Mar, 2024 Practical Research on Performance in STEM Education: Focusing on Awareness of Auxiliary Lines for Geometric Problems using an Eye-Tracker Yutaka OHARA Asian Technology Conference in Mathematics: ATCM 2023, Dec, 2023 Peer-reviewed 数学教育研究におけるテキストマイニングの意義と課題 小原豊, 梅宮亮 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 Lead author 生成AIの教育利用の試案における数学科教員志望学生の解釈 小原 豊 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 教職課程における科目「ICT活用の理論と実践」実施に伴う諸課題 小原豊 学習院大学教職課程年報, (9), May, 2023 More Books and Other Publications 14 実践事例で学ぶ 生成AIと創る未来の教育 小原 豊, 金児 正史, 北島 茂樹 (Role: Editor) 東洋館出版社, Oct 18, 2024 (ISBN: 4491055688) 未来を拓くICT教育の理論と実践 小原 豊, 北島茂樹 東洋館出版社, Feb, 2024 (ISBN: 9784491054537) 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育 小原 豊 Dec, 2021 深い学びを支える算数教科書の数学的背景 齋藤 昇, 小原 豊 東洋館出版社 (ISBN: 4491039798), Apr, 2020 深い学びを支える数学教科書の数学的背景 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 449103415X), Sep, 2017 More Major Presentations 59 Investigation of Physical Performance by Using Wearable Eye-Tracking Technology in Elementary School Teacher Training Course. Yutaka OHARA Jun 6, 2024 Electronic Textbook as a New Instrument in the Education DX Yutaka OHARA 15th Thailand National Open Class, Mar 27, 2022 Invited Plenary Speaker Yutaka Ohara 9th World Association of Lesson Studies International Conference, Nov 15, 2015 Invited Research on Prospective Elementary School Teachers' Perceptions for Disaster Prevention Education 小原 豊 APEC-Tsukuba International ConferenceⅦ: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study, Feb 14, 2013 Invited More Major Teaching Experience 5 数学科教育研究(数学科教育法) (専修大学、立命館大学、滋賀大学、奈良教育大学大学院、関東学院大学、東海大学、明星大学、学習院大学) 初等教科教育法 算数(算数科教育法) (立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) 算数科概論 (鳴門教育大学、立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) More Major Professional Memberships 8 大学教育学会 数学教育学会 日本教科教育学会 日本科学教育学会 日本数学教育学会 日本情報教育学会 More Works 7 派遣現職教員の活動の幅を広げるハンズオン素材の開発と活動展開モデルの開発 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2007 - Mar, 2008 授業を中心とした校内研修の導入による初中等教育の質的向上 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2006 - Mar, 2008 派遣現職教員支援と支援ネットワーク形成による支援方法の拡充事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 算数・数学における協力経験のモデル化と教材開発推進事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 現職教員派遣制度の現在と未来 : 新世紀の地域国際化のために(文部科学省教員協力のための拠点システム) 服部勝憲,小沢大成,小原豊 Feb, 2006 More Major Research Projects 19 生成AIとの対話活動による批判的思考促進を担う数学科教員養成プログラム開発 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2028 小原 豊, 礒田正美 プログラミング的思考を育成するSTEM教育を担う初等教員養成カリキュラム開発 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 日本学術振興会, Apr, 2020 - Mar, 2024 小原 豊,礒田正美 Development of Mathematics Teacher Training Program for Substantiating Collaboration by Active Learning Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2020 Ohara Yutaka An Empirical Study on Improvement of Mathematics Teacher Training Program on Interactive Learning Envelopment Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OHARA Yutaka, ISODA Masami Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, 2008 - 2011 OHARA Yutaka 熟練した算数・数学教師による関心・意欲・態度の評価方法研究 科学研究費助成事業 若手研究(B), 日本学術振興会, 2005 - 2007 小原 豊 More Major Academic Activities 43 数学教育学会 評議員 Planning, Management, etc. 評議員, Apr, 2023 - Present 日本児童学会 学校教育研究部会アドバイザー Planning/Implementing academic research 講師団(アドバイザー), Apr, 2013 - Present Board Member, International Conference of Society for Mathematics and Science Education Planning, Management, etc., Peer review International Society for Mathematics and Science Education, Oct, 2012 - Present 日本情報教育学会 編集部委員 Planning, Management, etc., Peer review 日本情報教育学会, Apr, 2017 - Mar, 2024 科学研究費助成事業 審査第三部会 審査委員(公開済) Review, evaluation 日本学術振興会, Apr, 2018 - Mar, 2021 More Social Activities 56 数学授業における効果的なICT活用の展望 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 23, 2024 ICT教育って何だろう Lecturer, Official expert フロムページ, 夢ナビライブ, Oct 20, 2024 「数学的な見方・考え方」の核心と授業展開 Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2024 数学的活動における板書と問題解決授業の展開 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 25, 2023 What's the fuss the Generative AI in Education? Lecturer, Official expert Center for Research in Mathematics Education (CRME), Khon Kaen University, Sep 5, 2023 Electorinic Textbook as a New Instrument in the Educational DX Consultant, Official expert Institute for Research and Development in Teaching Profession for ASEAN (IRDTP), Sep 4, 2023 これからの算数・数学教育の展望 ~ 数学的な見方・考え方・問い方 ~ Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2023 根拠をもって推論する資質・能力を育成するための問題の工夫(講評) Lecturer, Consultant 川崎市総合教育センター研究報告会, Sep 9, 2022 これからの算数授業:主体的・対話的で深い学びの具体化 Lecturer, Official expert 青森市小学校教育研究会, 合同冬期研修会, Jan 7, 2020 日々の授業で実践すべき数学的活動:新学習指導要領の理解 Lecturer, Official expert 神奈川県平塚市中学校教育研究会, 数学授業研究会, Nov 27, 2019 小学校プログラミング的思考の育成に向けての課題 Consultant, Official expert 横浜市立泉区新橋小学校, 授業研究会, Oct 24, 2019 これからの算数教育:深い学びの具体化 Lecturer, Official expert 神奈川県小田原市教育研究会, 算数授業研究会, Feb 14, 2019 意味ある小学校プログラミング教育を目指した実践研究 Consultant, Official expert 日吉津村立日吉津小学校, 授業研究会, Feb 12, 2019 算数授業どう変わる?どう変える?:デジタル教科書と深い学び Lecturer, Official expert 新興出版啓林館, 授業力をみがくセミナー, Jan 14, 2019 対話的で深い学びを取り入れた算数授業 Lecturer, Official expert 新興出版啓林館, 首都圏算数数学セミナー, Oct 14, 2018 What's all the fuss about Digital Text Book in Math Official expert Institute for Research and Development in Teaching Profession for ASEAN (IRDTP), Intensive Courses in Center for Research in Mathematics Education, Aug 27, 2018 算数数学の深い学びと考える楽しさ Lecturer, Official expert 鳥取県算数部会, 研究会夏季セミナー, Aug 9, 2018 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 横須賀学院高等学校, 横須賀学院セミナリオ(知のフロンティア), Nov 6, 2017 これからの算数・数学教育:新しい学習指導要領の解題 Lecturer, Official expert 長野県中野下高井・飯水地区, 算数数学同好会研修, Aug 3, 2017 これからの算数・数学教育:主体的・対話的で深い学びの実践 Lecturer, Official expert 千葉県山武地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Jun 1, 2017 これからの小学校授業:新しい学習指導要領を基に Official expert 石垣市立真喜良小学校, 校内研修会, Feb 8, 2017 これからの算数・数学教育~新学習指導要領を見据えて~ Lecturer, Official expert 千葉県君津地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Jan 19, 2017 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 神奈川県立深沢高等学校(知のフロンティア), Mar 18, 2016 21世紀型学力の向上に正対する算数数学指導 Lecturer, Official expert 千葉県安房地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Feb 5, 2016 コミュニケーション能力の育成をめざした算数授業づくり(2)実践と改善 Consultant, Official expert Jul 10, 2015 - Jan 22, 2016 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 神奈川県立座間高校(知のフロンティア), Nov 10, 2015 コミュニケーション能力の育成をめざした算数授業づくり(1)理論と背景 Lecturer, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, May 19, 2015 対話を通して学び合う算数授業の創造(2)実践と改善 Consultant, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, Jun 20, 2014 - Jan 16, 2015 対話を通して学び合う算数授業の創造(1)理論と背景 Lecturer, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, May 29, 2014 思考力表現力を高める算数科指導 Lecturer, Official expert 三田市小学校授業研究会, 算数授業研究会, Nov 14, 2012 これからの算数教育の動向と学習指導の評価と改善 Lecturer, Official expert 綾部市学校教育研究会, 算数研究会(於:綾部市中央公民館), Aug 17, 2011 Mathematical Activities: Winning Strategy Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成23年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jul 5, 2011 新しい学習指導要領の骨子と数学的活動の周辺 Lecturer, Official expert 大学コンソーシアム京都, 現代教育研究会, Jul 4, 2010 言語活動 “かくこと” を生かした算数科指導のあり方 Lecturer, Official expert 京都市立川岡東小学校, 算数授業研究会, Jan 26, 2010 Using GRAPES in Teaching Mathematics A Brief Tour of Practical Graph Drawing Softwares Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成21年度地域特設 中東地域小学校理数科教育改善研修, Nov 9, 2009 Mathematics in Paper Folding – Japanese Origami Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成21年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jul 15, 2009 算数科の展望:かくことを取り入れた『論理的思考』の育成と評価 Lecturer, Official expert 京都市立川岡東小学校, 算数授業研究会, May 22, 2009 学習指導要領改訂に伴う算数・数学教育の動向 Official expert 学校法人佛教大学, 現代教育研究会, Feb 21, 2009 新学習指導要領を踏まえた算数授業:『確かな学力』を身につけ学びあう子どもの育成 Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Jan 23, 2009 算数指導の要諦:『分数のかけ算わり算』の指導を通して見えるもの Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Dec 3, 2008 これからの算数科:『伝え合う力,表現する力,活用する力』の育成 Lecturer, Official expert 兵庫県加古郡播磨町立蓮池小学校, 算数授業研究会, Nov 21, 2008 生徒の数学力向上を目指して:『楽しさの追究は学力を向上させるか?』 Lecturer, Official expert 京丹波町立蒲生野中学校, 数学授業研究会, Nov 18, 2008 What is Mathematical Activity: Using the Various Written Calculation Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成20年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Sep 22, 2008 算数科指導の要諦『伝え合う力,表現する力,活用する力』の育成に向けて Lecturer, Official expert 京都府亀岡市立千代川小学校, 算数授業研究会, Aug 26, 2008 これからの算数科:展望と課題 Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Aug 18, 2008 Trend on Arithmetic and Mathematics Education in Asia-Pacific Countries Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成20年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jun 17, 2008 算数科の現在と未来:生きて使える力の育成のために Lecturer, Official expert 京都市立砂川小学校, 算数授業研究会, Jan 25, 2008 Perspective on International Cooperation of Mathematics Education in Asia-Pacific Countries Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成19年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jun 15, 2007 アジア太平洋地域における数学教育協力の動向 Lecturer, Official expert 国際教育発展協力研究会, 第6回国際教育発展協力研究会(於:京都女子大学), Jun 9, 2007 なぜ人は数学を学ぶのか? Lecturer, Official expert 徳島県立鳴門高等学校, 徳島県授業研究会 講演, Feb 21, 2007 12»
Yutaka Ohara (小原 豊) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGraduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of HumanitiesJ-GLOBAL ID200901071185241737researchmap Member ID1000267625算数・数学教育及び情報教育を具体として研究活動を進めています。学習指導という事象を多様な価値観をもって捉えることで、広く共生を尊ぶ資質能力を培える次世代の教員養成に携わっています。 Major Research Interests 4 教授学的変換 ケースメソッド Computational Thinking More Research Areas 1 Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula / Research History 8 Apr, 2022 - Present Graduate School of Humanities, Gakushuin University Graduate School of Humanities May, 2005 - Present Center for Research on International Cooperation in Educational Development, University of Tsukuba Apr, 2015 - Mar, 2022 Kanto Gakuin University Apr, 2014 - Mar, 2015 Kanto Gakuin University Apr, 2012 - Mar, 2014 College of Human and Environmental Studies, Kanto Gakuin University More Education 1 - Mar, 2003 University of Tsukuba Major Committee Memberships 12 Apr, 2023 - Present 評議員, 数学教育学会 Apr, 2013 - Present アドバイザー, 日本児童学会 学校教育研究部会 Apr, 2017 - Mar, 2024 編集部委員, 日本情報教育学会 Apr, 2018 - Mar, 2021 審査第三部会 審査委員(公開済), 科学研究費助成事業 Oct, 2014 - Sep, 2017 出版部副主任, 日本数学教育学会 Apr, 2014 - Mar, 2017 選定委員, 日本数学教育学会 全国大会優秀研究賞選定委員会 More Awards 1 Dec, 2015 Award for Innovation OHARA Yutaka Papers 14 四角形の決定条件の教材化試論 北島茂樹, 小原豊 日本数学教育学会誌, 102(11) 2-11, Nov, 2020 Peer-reviewed Didactic Transposition of Imaginary Number in Japanese Textbooks Yutaka OHARA International Journal of Research on Mathematics and ScienceEducation, 6(1) 11-18, 2018 Peer-reviewed Relationships Between Career Decision-Making Self-Efficacy, Future Time Perspective, and Diagonal Dyadic Relationships (Naname Relationships) in a Teacher Training Course 39(1) 101-106, 2017 Peer-reviewed Problem Solving Approach as for Japan Model on International Cooperation OHARA Yutaka Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education, 96(7) 28-31, 2014 Mountain Climbing Learning Method for Developing Creativity as for a Japan Model in the World 96(7) 16-19, 2014 More Misc. 94 ウェアラブル型アイトラッカーの教育臨床的可能性 小原 豊 日本児童学会 令和5年度学校教育研究部会 研究発表要旨, Mar, 2024 Practical Research on Performance in STEM Education: Focusing on Awareness of Auxiliary Lines for Geometric Problems using an Eye-Tracker Yutaka OHARA Asian Technology Conference in Mathematics: ATCM 2023, Dec, 2023 Peer-reviewed 数学教育研究におけるテキストマイニングの意義と課題 小原豊, 梅宮亮 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 Lead author 生成AIの教育利用の試案における数学科教員志望学生の解釈 小原 豊 数学教育学会2023年度夏季研究会(関東エリア)研究発表, Jul, 2023 教職課程における科目「ICT活用の理論と実践」実施に伴う諸課題 小原豊 学習院大学教職課程年報, (9), May, 2023 More Books and Other Publications 14 実践事例で学ぶ 生成AIと創る未来の教育 小原 豊, 金児 正史, 北島 茂樹 (Role: Editor) 東洋館出版社, Oct 18, 2024 (ISBN: 4491055688) 未来を拓くICT教育の理論と実践 小原 豊, 北島茂樹 東洋館出版社, Feb, 2024 (ISBN: 9784491054537) 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育 小原 豊 Dec, 2021 深い学びを支える算数教科書の数学的背景 齋藤 昇, 小原 豊 東洋館出版社 (ISBN: 4491039798), Apr, 2020 深い学びを支える数学教科書の数学的背景 齋藤昇, 秋田美代, 小原豊 東洋館出版 (ISBN: 449103415X), Sep, 2017 More Major Presentations 59 Investigation of Physical Performance by Using Wearable Eye-Tracking Technology in Elementary School Teacher Training Course. Yutaka OHARA Jun 6, 2024 Electronic Textbook as a New Instrument in the Education DX Yutaka OHARA 15th Thailand National Open Class, Mar 27, 2022 Invited Plenary Speaker Yutaka Ohara 9th World Association of Lesson Studies International Conference, Nov 15, 2015 Invited Research on Prospective Elementary School Teachers' Perceptions for Disaster Prevention Education 小原 豊 APEC-Tsukuba International ConferenceⅦ: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study, Feb 14, 2013 Invited More Major Teaching Experience 5 数学科教育研究(数学科教育法) (専修大学、立命館大学、滋賀大学、奈良教育大学大学院、関東学院大学、東海大学、明星大学、学習院大学) 初等教科教育法 算数(算数科教育法) (立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) 算数科概論 (鳴門教育大学、立命館大学、滋賀大学、佛教大学、関東学院大学、東洋大学、学習院大学) More Major Professional Memberships 8 大学教育学会 数学教育学会 日本教科教育学会 日本科学教育学会 日本数学教育学会 日本情報教育学会 More Works 7 派遣現職教員の活動の幅を広げるハンズオン素材の開発と活動展開モデルの開発 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2007 - Mar, 2008 授業を中心とした校内研修の導入による初中等教育の質的向上 (文部科学省国際協力イニシアティブ教育拠点形成事業) Apr, 2006 - Mar, 2008 派遣現職教員支援と支援ネットワーク形成による支援方法の拡充事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 算数・数学における協力経験のモデル化と教材開発推進事業 (文部科学省国際教育協力における拠点システム構築事業) Apr, 2003 - Mar, 2006 現職教員派遣制度の現在と未来 : 新世紀の地域国際化のために(文部科学省教員協力のための拠点システム) 服部勝憲,小沢大成,小原豊 Feb, 2006 More Major Research Projects 19 生成AIとの対話活動による批判的思考促進を担う数学科教員養成プログラム開発 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2028 小原 豊, 礒田正美 プログラミング的思考を育成するSTEM教育を担う初等教員養成カリキュラム開発 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 日本学術振興会, Apr, 2020 - Mar, 2024 小原 豊,礒田正美 Development of Mathematics Teacher Training Program for Substantiating Collaboration by Active Learning Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2020 Ohara Yutaka An Empirical Study on Improvement of Mathematics Teacher Training Program on Interactive Learning Envelopment Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2012 - Mar, 2016 OHARA Yutaka, ISODA Masami Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, 2008 - 2011 OHARA Yutaka 熟練した算数・数学教師による関心・意欲・態度の評価方法研究 科学研究費助成事業 若手研究(B), 日本学術振興会, 2005 - 2007 小原 豊 More Major Academic Activities 43 数学教育学会 評議員 Planning, Management, etc. 評議員, Apr, 2023 - Present 日本児童学会 学校教育研究部会アドバイザー Planning/Implementing academic research 講師団(アドバイザー), Apr, 2013 - Present Board Member, International Conference of Society for Mathematics and Science Education Planning, Management, etc., Peer review International Society for Mathematics and Science Education, Oct, 2012 - Present 日本情報教育学会 編集部委員 Planning, Management, etc., Peer review 日本情報教育学会, Apr, 2017 - Mar, 2024 科学研究費助成事業 審査第三部会 審査委員(公開済) Review, evaluation 日本学術振興会, Apr, 2018 - Mar, 2021 More Social Activities 56 数学授業における効果的なICT活用の展望 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 23, 2024 ICT教育って何だろう Lecturer, Official expert フロムページ, 夢ナビライブ, Oct 20, 2024 「数学的な見方・考え方」の核心と授業展開 Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2024 数学的活動における板書と問題解決授業の展開 Lecturer, Official expert 千葉県教育研究会船橋支会 数学部会, Oct 25, 2023 What's the fuss the Generative AI in Education? Lecturer, Official expert Center for Research in Mathematics Education (CRME), Khon Kaen University, Sep 5, 2023 Electorinic Textbook as a New Instrument in the Educational DX Consultant, Official expert Institute for Research and Development in Teaching Profession for ASEAN (IRDTP), Sep 4, 2023 これからの算数・数学教育の展望 ~ 数学的な見方・考え方・問い方 ~ Lecturer, Official expert 安房郡市数学教育研究会, Aug 1, 2023 根拠をもって推論する資質・能力を育成するための問題の工夫(講評) Lecturer, Consultant 川崎市総合教育センター研究報告会, Sep 9, 2022 これからの算数授業:主体的・対話的で深い学びの具体化 Lecturer, Official expert 青森市小学校教育研究会, 合同冬期研修会, Jan 7, 2020 日々の授業で実践すべき数学的活動:新学習指導要領の理解 Lecturer, Official expert 神奈川県平塚市中学校教育研究会, 数学授業研究会, Nov 27, 2019 小学校プログラミング的思考の育成に向けての課題 Consultant, Official expert 横浜市立泉区新橋小学校, 授業研究会, Oct 24, 2019 これからの算数教育:深い学びの具体化 Lecturer, Official expert 神奈川県小田原市教育研究会, 算数授業研究会, Feb 14, 2019 意味ある小学校プログラミング教育を目指した実践研究 Consultant, Official expert 日吉津村立日吉津小学校, 授業研究会, Feb 12, 2019 算数授業どう変わる?どう変える?:デジタル教科書と深い学び Lecturer, Official expert 新興出版啓林館, 授業力をみがくセミナー, Jan 14, 2019 対話的で深い学びを取り入れた算数授業 Lecturer, Official expert 新興出版啓林館, 首都圏算数数学セミナー, Oct 14, 2018 What's all the fuss about Digital Text Book in Math Official expert Institute for Research and Development in Teaching Profession for ASEAN (IRDTP), Intensive Courses in Center for Research in Mathematics Education, Aug 27, 2018 算数数学の深い学びと考える楽しさ Lecturer, Official expert 鳥取県算数部会, 研究会夏季セミナー, Aug 9, 2018 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 横須賀学院高等学校, 横須賀学院セミナリオ(知のフロンティア), Nov 6, 2017 これからの算数・数学教育:新しい学習指導要領の解題 Lecturer, Official expert 長野県中野下高井・飯水地区, 算数数学同好会研修, Aug 3, 2017 これからの算数・数学教育:主体的・対話的で深い学びの実践 Lecturer, Official expert 千葉県山武地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Jun 1, 2017 これからの小学校授業:新しい学習指導要領を基に Official expert 石垣市立真喜良小学校, 校内研修会, Feb 8, 2017 これからの算数・数学教育~新学習指導要領を見据えて~ Lecturer, Official expert 千葉県君津地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Jan 19, 2017 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 神奈川県立深沢高等学校(知のフロンティア), Mar 18, 2016 21世紀型学力の向上に正対する算数数学指導 Lecturer, Official expert 千葉県安房地区教育研究会, 算数数学部会研修会, Feb 5, 2016 コミュニケーション能力の育成をめざした算数授業づくり(2)実践と改善 Consultant, Official expert Jul 10, 2015 - Jan 22, 2016 子どもは小さな数学者 ~1+1はなぜ2になるのか~ Lecturer 神奈川県立座間高校(知のフロンティア), Nov 10, 2015 コミュニケーション能力の育成をめざした算数授業づくり(1)理論と背景 Lecturer, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, May 19, 2015 対話を通して学び合う算数授業の創造(2)実践と改善 Consultant, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, Jun 20, 2014 - Jan 16, 2015 対話を通して学び合う算数授業の創造(1)理論と背景 Lecturer, Official expert 横浜市立八景小学校, 算数授業研究会, May 29, 2014 思考力表現力を高める算数科指導 Lecturer, Official expert 三田市小学校授業研究会, 算数授業研究会, Nov 14, 2012 これからの算数教育の動向と学習指導の評価と改善 Lecturer, Official expert 綾部市学校教育研究会, 算数研究会(於:綾部市中央公民館), Aug 17, 2011 Mathematical Activities: Winning Strategy Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成23年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jul 5, 2011 新しい学習指導要領の骨子と数学的活動の周辺 Lecturer, Official expert 大学コンソーシアム京都, 現代教育研究会, Jul 4, 2010 言語活動 “かくこと” を生かした算数科指導のあり方 Lecturer, Official expert 京都市立川岡東小学校, 算数授業研究会, Jan 26, 2010 Using GRAPES in Teaching Mathematics A Brief Tour of Practical Graph Drawing Softwares Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成21年度地域特設 中東地域小学校理数科教育改善研修, Nov 9, 2009 Mathematics in Paper Folding – Japanese Origami Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成21年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jul 15, 2009 算数科の展望:かくことを取り入れた『論理的思考』の育成と評価 Lecturer, Official expert 京都市立川岡東小学校, 算数授業研究会, May 22, 2009 学習指導要領改訂に伴う算数・数学教育の動向 Official expert 学校法人佛教大学, 現代教育研究会, Feb 21, 2009 新学習指導要領を踏まえた算数授業:『確かな学力』を身につけ学びあう子どもの育成 Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Jan 23, 2009 算数指導の要諦:『分数のかけ算わり算』の指導を通して見えるもの Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Dec 3, 2008 これからの算数科:『伝え合う力,表現する力,活用する力』の育成 Lecturer, Official expert 兵庫県加古郡播磨町立蓮池小学校, 算数授業研究会, Nov 21, 2008 生徒の数学力向上を目指して:『楽しさの追究は学力を向上させるか?』 Lecturer, Official expert 京丹波町立蒲生野中学校, 数学授業研究会, Nov 18, 2008 What is Mathematical Activity: Using the Various Written Calculation Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成20年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Sep 22, 2008 算数科指導の要諦『伝え合う力,表現する力,活用する力』の育成に向けて Lecturer, Official expert 京都府亀岡市立千代川小学校, 算数授業研究会, Aug 26, 2008 これからの算数科:展望と課題 Lecturer, Official expert 京都市立深草小学校, 算数授業研究会, Aug 18, 2008 Trend on Arithmetic and Mathematics Education in Asia-Pacific Countries Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成20年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jun 17, 2008 算数科の現在と未来:生きて使える力の育成のために Lecturer, Official expert 京都市立砂川小学校, 算数授業研究会, Jan 25, 2008 Perspective on International Cooperation of Mathematics Education in Asia-Pacific Countries Lecturer, Official expert 国立大学法人 鳴門教育大学, 平成19年度 大洋州地域初等中等算数数学科教育研修, Jun 15, 2007 アジア太平洋地域における数学教育協力の動向 Lecturer, Official expert 国際教育発展協力研究会, 第6回国際教育発展協力研究会(於:京都女子大学), Jun 9, 2007 なぜ人は数学を学ぶのか? Lecturer, Official expert 徳島県立鳴門高等学校, 徳島県授業研究会 講演, Feb 21, 2007 12»