心理学科

竹綱 誠一郎

タケツナ セイイチロウ  (Seiichiro Taketsuna)

基本情報

所属
学習院大学 文学部 心理学科  教授
学位
教育学修士

J-GLOBAL ID
201301050177259185
researchmap会員ID
7000005941

MISC

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  • 地井, 和也, 小方, 涼子, 宮盛, 邦友, 平井, 花, 竹綱, 誠一郎
    人文 20 193-207 2022年3月  
    本研究の目的は、大学生のパーソナリティ要因であるBig Vと認知的動機づけ要因である目標志向性が大学生の履修科目の試験成績に及ぼす効果を検討することである。まず最初に教育心理学専門用語の英語─日本語50 ペアを記したプリントを配布した。そして、1 週間後にその中から10 題を出題する試験を行うと伝えた。1 週間後、試験前に事前の勉強量を測る50 題全問のメモ課題を課した。その後、10 題からなるテストを実施し、その際に自作のメモを見ながら解答することを認めた。その1 週間後に2 つの答案を返却し、テストについては平均点と得点分布について講評し、その後原因帰属および感情を問う質問紙に回答させた。さらにその2 週間後、予告なしに全く同じ問題の抜打テストを実施した。分析の結果、目標達成志向性の遂行接近志向性はメモ得点およびテスト得点と有意な正の相関があること、Big Vの誠実性がメモ得点と有意な正の相関があること、調和性はメモ得点およびテスト得点と有意な正の相関があることがわかった。また、外向性と開放性はテスト得点とは有意な相関がみられなかった一方、抜打得点とは両者とも有意な正の相関がみられた。さらに、帰属と感情の関連についても論じられた。The purpose of this study was to examine the effect of students’ Big Five personality traits and goalorientation on memo score meaning preliminary effort, academic score and retest score. Thirty-nine undergraduate students in a psychology course participated in this study. The experimental procedure was as follows. 1) They were given a list which consisted of 50 English-Japanese pairs of technical terms on educational psychology, and explained that they would take a test consisting of 10 pairs from the list next week. 2) After one week, they took two types of tests: a memo test measuring the degree of their preliminary effort and the main test. 3) The following week, we returned both graded tests to them, and informed them the average score and the score distribution on the main test. They then answered a questionnaire regarding causal attribution and emotions. 4) Two weeks later, an unannounced test was imposed which consisted of the same problems as the main test. We analyzed the relations between 8 variables(Big Five, goal orientation)and 3 scores: memo score, main test score and retest score. Results showed that 1) performance approach orientation correlated with memo score and test score(r=.44*, r=.38*, respectively; *means p<.05), 2) conscientiousness correlated with memo score(r=.40*), 3) agreeableness correlated with memo score and test score (r=.48*, r=.44*, respectively), 4) extraversion and openness correlated with retest score(r=.37*, r=.40*, respectively). Moreover, relationships of causal attribution and emotions were discussed.
  • 竹綱, 誠一郎, 稲葉, 凌太郎, 黒住, 嶺
    人文 17 187-194 2019年3月  
    本研究では、所与の課題に限定した能力を実験的に操作することによって、集団内に5 段階の能力差を作り出した。実験には60 名の大学生が研究協力者として参加した。能力差のある5 人による集団実験を行い、1 人だけが勝者になる課題に取り組んだ。1 回勝負においては勝者が1位~4 位からほぼ均等にあらわれたのに対し、10 回勝負においては12 集団中11 集団で1 位と2位が勝者となった。このことから、力なき者は一発勝負に賭けるべきであることが確認された。さらに高い能力を持ちながら1 回勝負において理不尽な失敗をした成員の心理的指標を調べた。その結果、集団内で1 位の能力を持ちながら敗者となった参加者は、2 位の者が勝者となった場合は3 位と4 位が勝者になった場合よりもネガティブな感情が少なく、やる気が低下することがわかった。これらの結果に基づき、理不尽な失敗に関して論じた。 The purpose of this study was to examine whether a lower ability player should bet it all on a singlegame match. Sixty undergraduate students participated in this experiment. In this research, their ability concerned to a given task was manipulated to five ranks. Five people, one from each rank, joined a game as one group on a single-game match and 10-game match. In a single-game match, twelve winners were distributed over 4 groups above the lowest rank. On the other hand, eleven of 12 winners in a 10-game match were from the first rank and the 2nd rank groups. It was confirmed that a lower ability player should bet it all on a single-game match. Moreover, the emotion of loser having irrational failure were discussed. In a single-game match, losers in the first rank had less negative emotion when the second rank players won than when those of the third and fourth ranks did. However, the results of 10-game match were very complex.
  • 竹綱, 誠一郎, 土井, 孝典, 鎌原, 雅彦
    人文 15 71-82 2017年3月  
    我々は、事前の努力量と課題遂行後の4 つの原因帰属得点の5 変数の関係を検討するために、実験的研究を行った。実験参加者は大学生47 名であり、彼らに対連合学習課題を課した。50 ペアからなる課題リストを配布し、1 週間後にそのリストから10 ペアを出題するテストを実施した。事前の努力量を測定するために、テスト直前に50 ペアをどれだけ習得しているかを調べた。テスト後、各参加者の得点をフィードバックし、参加者全体の平均点と得点分布も提示した。さらに、成功―失敗と原因帰属を問う質問項目に回答させた。成功群では事前の努力量と努力帰属に有意な正の相関があった。一方、失敗群では事前の努力量と運帰属に有意な正の相関があった。努力帰属と運帰属の相関関係については、成功群ではほとんど関係がなく、失敗群では両者に有意な負の相関があった。事前の努力量が多いのにもかかわらずテスト場面で理不尽な失敗(irrationalfailure)をした者は、その原因を不運に帰属していた。 We did an experimental study to examine the relationships among five variables (the amount of preliminary effort and the scores of four causal attributions after the test session). Fortyseven undergraduate students participated in this experiment and were assigned a pairedassociates learning task. Participants were given a task list including 50 pairs. One week later, they took a test consisting of 10 pairs from the list. Just before the test, they were instructed to write the answer of all pairs to measure the amount of preliminary effort. After the test, they were given their own test score and informed of the average score and the score distribution of all participants. Moreover they rated items in a questionnaire including success-failure and causal attribution. In the success group, there was a significant positive correlation between preliminary effort and effort factor. On the other hand, in the failure group, there was a significant positive correlation between prior effort and luck factor. In the correlation between factors of effort and luck, there was little relation in the success group. However, there was a significant negative correla tion in the failure group. The person who experienced an irrational failure attributed the cause of failure to being unlucky. identifier:http://hdl.handle.net/10959/4133
  • 竹綱, 誠一郎, 鎌原, 雅彦
    学習院大学教職課程年報 3(3) 53-59 2017年  
  • 竹綱, 誠一郎, 土井, 孝典, 平井, 花
    学習院大学文学部研究年報 63 89-101 2016年3月  

書籍等出版物

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講演・口頭発表等

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共同研究・競争的資金等の研究課題

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