Ogata, Ryoko, Takizawa, Eri, Saitoh, Sumiko, Sakai, Fujiko, Kambara, Masahiko, Taketsuna, Seiichiro
千葉大学教育学部研究紀要 58 221-224 2010年3月
The purpose of this study was to investigate the relations of self-regulation to achievement goals and children's school adaptation. In study I, a questionnaire on self-regulation for learning was administered to 131 sixth-grade students. Factor analysis revealed that self-regulation for learning was constructed by three factors: general, concentration and selfreward. In study II, 111 sixth-grade students answered a questionnaire on self-regulation for learning, learning strategies, achievement goals and school adaptation. Path analysis showed the positive effect of mastery-approach goal on general self regulation and also the latter had positive effect on learning behaviors, mastery-avoidance goal showed negative effect on leaning behaviors.
小学生における自己制御学習と達成目標志向性及び学校適応との関連について検討した。研究1では,131名の小学校6年生を対象に,自己制御学習に関する質問紙を実施した。探索的因子分析の結果,自己制御学習に関して,全般的自己制御,集中,自己報酬の3因子が抽出され,これらの因子に高い負荷を示す項目によって,因子に対応する3つの下位尺度を構成した。研究2では,111名の小学6年生を対象に,自己制御学習,学習方略,達成目標志向性,学校適応に関する質問紙を実施した。パス解析の結果,習熟-接近目標志向は,全般的自己制御に正の効果を示し,またこれは,学習行動や成績の自己評価に正の影響を持つことが示された。一方習熟-回避目標志向は,学習行動に否定的効果を持つ可能性が示唆された。
和文抄録: p.413