Researcher Search Results Keita SHINOGAYA Keita SHINOGAYA (篠ケ谷 圭太) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor, Faculty of Letters Department of Psychology, Gakushuin UniversityOther name(s) (e.g. nickname)Keita ShinogayaResearcher number30645289J-GLOBAL ID201201080521080504researchmap Member ID7000001185 Research Interests 5 Linking learning inside/outside classroom Preparatory learning Motivation Teaching strategy Learning strategy Research Areas 1 Humanities & social sciences / Educational psychology / Educational Psychology Research History 6 Apr, 2024 - Present Professor, Faculty of Letters Department of Psychology, Gakushuin University Apr, 2020 - Mar, 2024 Professor, Nihon University Apr, 2015 - Mar, 2020 准教授, 日本大学経済学部 Apr, 2012 - Mar, 2015 助教, 日本大学経済学部 Apr, 2011 - Mar, 2012 慶應義塾大学先導研究センター パネル調査共同研究拠点研究員 Apr, 2009 - Mar, 2011 日本学術振興会特別研究員(DC2) 1 Education 2 Apr, 2007 - Mar, 2011 Educational psychology, Graduate School, Division of Education, The University of Tokyo Apr, 2001 - Mar, 2005 Psychology, Faculty of Literature, The University of Tokyo Committee Memberships 6 Apr, 2024 - Present 編集委員, 日本教育工学会 Jan, 2023 - Present 教育研究委員, 日本心理学会 Jan, 2015 - Present 査読委員, 日本心理学会 Jan, 2015 - Present 査読委員, 日本教育工学会 Jan, 2020 - Dec, 2022 常任編集委員, 日本教育心理学会 More Awards 1 Sep, 2009 日本教育心理学会 城戸奨励賞, 予習が授業理解に与える影響とそのプロセスの検討―学習観の個人差に注目して― Papers 30 学習方略の探究をテーマとした総合的な学習の時間における実践 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 川村明子, 中井嘉子 日本教育工学会論文誌, 48(1) 229-239, 2024 Peer-reviewedLead author 精緻化方略の使用と学習の利用価値の認知を促す教科横断型の指導 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 入英樹 日本教育工学会論文誌, 47(Suppl.) 85-88, Dec, 2023 Peer-reviewedLead author Determinants of the junior high school students' motivation for learning English: Focusing on motivation and perceived goals in elementary school foreign language class Kate Journal, 37 57-70, Sep, 2023 Peer-reviewedLast author 学習の自己調整は日常的学習行動の中でどう促進されるのか -研究,実践,政策の動向と今後の展望- 市川伸一, 篠ヶ谷圭太 教育実践学研究, 24(2) 81-94, Sep, 2023 Peer-reviewedLast author 学校適応感と動機づけを高めるオリエンテーションの実践と効果検証ー中高一貫の私立学校における取り組みー 篠ヶ谷圭太・福本雅俊・山本愛美・小林勇輔 日本教育工学会論文誌, 47(1) 117-125, 2023 Peer-reviewedLead author More Major Books and Other Publications 29 使える!予習と復習の勉強法ー自主学習の心理学ー 篠ヶ谷圭太 筑摩書房, Mar, 2024 (ISBN: 9784480076106) 予習の科学 : 「深い理解」につなげる家庭学習 篠ヶ谷圭太 図書文化社, Jul, 2022 (ISBN: 9784810027655) 問う力を育てる理論と実践ー問い・質問・発問の活用の仕方を探る (Role: Contributor, 第2章 予習での問いをもとに授業理解を深める) (Original Author(s): Array) ひつじ書房, Mar 25, 2021 学校に還す心理学ー研究知見からともに考える教師の仕事ー 有馬道久, 大久保智生, 岡田涼, 宮前淳子 (Role: Contributor, 第6章 授業外学習の指導) (Original Author(s): Array) ナカニシヤ出版, Mar 14, 2020 (ISBN: 9784779514500) 教師のための説明実践の心理学 山本博樹 (Role: Contributor, 第8章 予習・振り返りの視点) (Original Author(s): Array) ナカニシヤ出版, Oct 10, 2019 (ISBN: 9784779514111) Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom. Emmanuel Manalo (Role: Contributor, chapter 9 "Effective ways to prepare for deeper learning of history.") (Original Author(s): Array) Routledge, Sep 30, 2019 (ISBN: 9780367262259) 新・動機づけ研究の最前線 上淵寿, 大芦治 (Role: Contributor, 第3章 信念と動機づけ) (Original Author(s): Array) 北大路書房, Aug 6, 2019 (ISBN: 9784762830723) 教育心理学の実践ベース・アプローチ (Role: Contributor, 第8章,第11章) 東京大学出版会, Mar 11, 2019 (ISBN: 9784130513456) Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies. (Role: Joint author, chapter 10) Routledge, Oct 2, 2017 (ISBN: 9781138680647) 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術 (Role: Joint author, 第10章 授業外学習の指導) 北大路書房, Apr, 2016 自己調整学習:理論と実践の新たな展開へ (Role: Contributor, 第13章 自己調整学習と家庭学習) 北大路書房, Apr 20, 2012 More Presentations 62 How to enhance self-regulated learning skill through English class Keita Shinogaya, Masatoshi Fukumoto, Tatsuya Ishii Nov 16, 2024 自己調整学習を教育現場に浸透させるには 篠ヶ谷圭太, 市川伸一, 木澤利英子, 中谷素之 日本教育心理学会第66回総会, Sep 15, 2024 予習の実施と授業内学習方略の使用を促す学習プロセスシートの作成 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 岡田憲治 日本教育心理学会第66回総会, Sep 14, 2024 バディ制度による協同的な自己調整サイクルの試み 篠ヶ谷 圭太, 福本 雅俊, 桑田 勝矢 日本教育工学会秋季全国大会(第45回), Sep 7, 2024 コロナ禍の休校期間中の学習を支えた要因の検討 篠ヶ谷圭太, 鈴木雅之, 小野田亮介 日本教育工学会春季全国大会(第44回), Mar 3, 2024 More Teaching Experience 11 Seminar on Developmental and Educational Psychology (Gakushuin University) Topics in Educational Psychology (Gakushuin University) Seminar on Experiments in Psychology (Gakushuin University) Seminar on Psychology (Gakushuin University) 心理学 (東洋大学) More Professional Memberships 4 Dec, 2022 - Present 日本教育実践学会 Apr, 2009 - Present 日本教育工学会 Aug, 2007 - Present 日本心理学会 Aug, 2005 - Present 日本教育心理学会 Research Projects 6 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey. Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2022 - Mar, 2027 日々の学習を通じた自己調整スキルの育成ー自己調整サイクルと習得サイクルの接合 Apr, 2023 - Mar, 2026 篠ヶ谷圭太, 市川伸一, 小野田亮介, 太田絵梨子, 木澤利英子 Global communication, deep learning, and critical thinking competencies Apr, 2022 - Mar, 2026 山森光陽 Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: ,Global communication, deep learning, and critical thinking competencies Apr, 2015 - Mar, 2019 Emmanuel Manalo 失敗を教育に活かす:失敗の学習促進メカニズムの解明と学校教育への展開 Apr, 2014 - Mar, 2018 市川伸一 More
Keita SHINOGAYA (篠ケ谷 圭太) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor, Faculty of Letters Department of Psychology, Gakushuin UniversityOther name(s) (e.g. nickname)Keita ShinogayaResearcher number30645289J-GLOBAL ID201201080521080504researchmap Member ID7000001185 Research Interests 5 Linking learning inside/outside classroom Preparatory learning Motivation Teaching strategy Learning strategy Research Areas 1 Humanities & social sciences / Educational psychology / Educational Psychology Research History 6 Apr, 2024 - Present Professor, Faculty of Letters Department of Psychology, Gakushuin University Apr, 2020 - Mar, 2024 Professor, Nihon University Apr, 2015 - Mar, 2020 准教授, 日本大学経済学部 Apr, 2012 - Mar, 2015 助教, 日本大学経済学部 Apr, 2011 - Mar, 2012 慶應義塾大学先導研究センター パネル調査共同研究拠点研究員 Apr, 2009 - Mar, 2011 日本学術振興会特別研究員(DC2) 1 Education 2 Apr, 2007 - Mar, 2011 Educational psychology, Graduate School, Division of Education, The University of Tokyo Apr, 2001 - Mar, 2005 Psychology, Faculty of Literature, The University of Tokyo Committee Memberships 6 Apr, 2024 - Present 編集委員, 日本教育工学会 Jan, 2023 - Present 教育研究委員, 日本心理学会 Jan, 2015 - Present 査読委員, 日本心理学会 Jan, 2015 - Present 査読委員, 日本教育工学会 Jan, 2020 - Dec, 2022 常任編集委員, 日本教育心理学会 More Awards 1 Sep, 2009 日本教育心理学会 城戸奨励賞, 予習が授業理解に与える影響とそのプロセスの検討―学習観の個人差に注目して― Papers 30 学習方略の探究をテーマとした総合的な学習の時間における実践 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 川村明子, 中井嘉子 日本教育工学会論文誌, 48(1) 229-239, 2024 Peer-reviewedLead author 精緻化方略の使用と学習の利用価値の認知を促す教科横断型の指導 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 入英樹 日本教育工学会論文誌, 47(Suppl.) 85-88, Dec, 2023 Peer-reviewedLead author Determinants of the junior high school students' motivation for learning English: Focusing on motivation and perceived goals in elementary school foreign language class Kate Journal, 37 57-70, Sep, 2023 Peer-reviewedLast author 学習の自己調整は日常的学習行動の中でどう促進されるのか -研究,実践,政策の動向と今後の展望- 市川伸一, 篠ヶ谷圭太 教育実践学研究, 24(2) 81-94, Sep, 2023 Peer-reviewedLast author 学校適応感と動機づけを高めるオリエンテーションの実践と効果検証ー中高一貫の私立学校における取り組みー 篠ヶ谷圭太・福本雅俊・山本愛美・小林勇輔 日本教育工学会論文誌, 47(1) 117-125, 2023 Peer-reviewedLead author More Major Books and Other Publications 29 使える!予習と復習の勉強法ー自主学習の心理学ー 篠ヶ谷圭太 筑摩書房, Mar, 2024 (ISBN: 9784480076106) 予習の科学 : 「深い理解」につなげる家庭学習 篠ヶ谷圭太 図書文化社, Jul, 2022 (ISBN: 9784810027655) 問う力を育てる理論と実践ー問い・質問・発問の活用の仕方を探る (Role: Contributor, 第2章 予習での問いをもとに授業理解を深める) (Original Author(s): Array) ひつじ書房, Mar 25, 2021 学校に還す心理学ー研究知見からともに考える教師の仕事ー 有馬道久, 大久保智生, 岡田涼, 宮前淳子 (Role: Contributor, 第6章 授業外学習の指導) (Original Author(s): Array) ナカニシヤ出版, Mar 14, 2020 (ISBN: 9784779514500) 教師のための説明実践の心理学 山本博樹 (Role: Contributor, 第8章 予習・振り返りの視点) (Original Author(s): Array) ナカニシヤ出版, Oct 10, 2019 (ISBN: 9784779514111) Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom. Emmanuel Manalo (Role: Contributor, chapter 9 "Effective ways to prepare for deeper learning of history.") (Original Author(s): Array) Routledge, Sep 30, 2019 (ISBN: 9780367262259) 新・動機づけ研究の最前線 上淵寿, 大芦治 (Role: Contributor, 第3章 信念と動機づけ) (Original Author(s): Array) 北大路書房, Aug 6, 2019 (ISBN: 9784762830723) 教育心理学の実践ベース・アプローチ (Role: Contributor, 第8章,第11章) 東京大学出版会, Mar 11, 2019 (ISBN: 9784130513456) Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies. (Role: Joint author, chapter 10) Routledge, Oct 2, 2017 (ISBN: 9781138680647) 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術 (Role: Joint author, 第10章 授業外学習の指導) 北大路書房, Apr, 2016 自己調整学習:理論と実践の新たな展開へ (Role: Contributor, 第13章 自己調整学習と家庭学習) 北大路書房, Apr 20, 2012 More Presentations 62 How to enhance self-regulated learning skill through English class Keita Shinogaya, Masatoshi Fukumoto, Tatsuya Ishii Nov 16, 2024 自己調整学習を教育現場に浸透させるには 篠ヶ谷圭太, 市川伸一, 木澤利英子, 中谷素之 日本教育心理学会第66回総会, Sep 15, 2024 予習の実施と授業内学習方略の使用を促す学習プロセスシートの作成 篠ヶ谷圭太, 福本雅俊, 山本愛美, 岡田憲治 日本教育心理学会第66回総会, Sep 14, 2024 バディ制度による協同的な自己調整サイクルの試み 篠ヶ谷 圭太, 福本 雅俊, 桑田 勝矢 日本教育工学会秋季全国大会(第45回), Sep 7, 2024 コロナ禍の休校期間中の学習を支えた要因の検討 篠ヶ谷圭太, 鈴木雅之, 小野田亮介 日本教育工学会春季全国大会(第44回), Mar 3, 2024 More Teaching Experience 11 Seminar on Developmental and Educational Psychology (Gakushuin University) Topics in Educational Psychology (Gakushuin University) Seminar on Experiments in Psychology (Gakushuin University) Seminar on Psychology (Gakushuin University) 心理学 (東洋大学) More Professional Memberships 4 Dec, 2022 - Present 日本教育実践学会 Apr, 2009 - Present 日本教育工学会 Aug, 2007 - Present 日本心理学会 Aug, 2005 - Present 日本教育心理学会 Research Projects 6 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey. Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2022 - Mar, 2027 日々の学習を通じた自己調整スキルの育成ー自己調整サイクルと習得サイクルの接合 Apr, 2023 - Mar, 2026 篠ヶ谷圭太, 市川伸一, 小野田亮介, 太田絵梨子, 木澤利英子 Global communication, deep learning, and critical thinking competencies Apr, 2022 - Mar, 2026 山森光陽 Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: ,Global communication, deep learning, and critical thinking competencies Apr, 2015 - Mar, 2019 Emmanuel Manalo 失敗を教育に活かす:失敗の学習促進メカニズムの解明と学校教育への展開 Apr, 2014 - Mar, 2018 市川伸一 More