Researcher Search Results Manabu Sato Manabu Sato (佐藤 学) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor,the University of Tokyo, Faculty of Letters Department of Education, Gakushuin UniversityDegreePh.D(Education)(The University of Tokyo)Ph.D(Education)(The University of Tokyo)J-GLOBAL ID200901092020703067researchmap Member ID1000011485 Research Interests 2 学校改革 教師教育 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Education - general / Research History 19 1996 - 2012 :東京大学大学院教育学研究科教授 2012 -:学習院大学文学部教授・東京大学名誉教授 2012 -:学習院大学文学部教授 2002 - 2002 Visiting Professor, New York University 2002 - 2002 Visiting Professor, Havrard University More Committee Memberships 8 2002 - 2004 事務局長, 日本教育学会 2001 - 2004 理事, 教育史学会 2004 会長, 日本教育学会 1997 - 2001 『教育学研究』編集委員会,委員長,常任理事, 日本教育学会 2001 理事, 教育哲学会 More Awards 2 2000 ナショナル教育アカデミー会員選出(米国) 1997 教育科学研究会賞 Misc. 219 「日本の教師(9)」『カリキュラムをつくる(2)教室の試み』 (共編) 佐藤 学 ぎょうせい, 1994 教師文化の構造-教育実践研究の立場から 佐藤 学 『日本の教師文化』東京大学出版会, 21-41, 1994 Classroom as political space ; Retexturing power relations 佐藤 学 3 3-30, 1994 アメリカの教育課程改革-30年間の動向 佐藤 学 放送大学教育振興部 『教育課程』, 93-100, 1994 Classroom as political space ; Retexturing power relations SATO MANABU 3 3-30, 1994 A critique on selective curriculum 佐藤 学 Educational Research Journal, 60(1) 89-92, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) 佐藤 学 Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 「日本の教師(15)」『教師としての私を変えたもの』(共編) 佐藤 学 ぎょうせい, 1993 高校カリキュラムの多様化-「普通教育」の喪失 佐藤 学 C. S. L学習評価研究所 『学習評価研究』, 1993(Winter) 24-33, 1993 教室にやってきた未来-コンピューター学習実践記録(共著) 佐藤 学 NHK出版, 1993 反省的授業-その実践と表現の様式 佐藤 学 日本教育方法学会『教育方法』, 22,42-48, 1993 ディシプリン中心カリキュラムの継承-シュワブの「構造」概念を中心に 佐藤 学 アートエデュケーション, 14-20, 1993 教師教育におけるケース・メソッドの起源-デューイの「知性的方法」 佐藤 学 『教育方法の諸相』日本教育研究センター, 103-128, 1993 子ども中心の教室を訪ねて-アメリカの二つの学校から 佐藤 学 「シリーズ授業別巻」『授業の世界』岩波書店, 78-103, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) 佐藤 学 Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 教師の省察と見識-教職専門性の基礎 佐藤 学 『日本教師教育学会年報』, 2,20-35, 1993 Reflective teaching ; lts practical mode and representative mode 佐藤 学 Educational methodology, 22,42-48, 1993 Reflection and wisdom of teachers ; Foundations of teaching profession 佐藤 学 Yearbook of Japanese Teacher Education Association, 2,20-35, 1993 Discipline-centered curriculum ; Schwab's "Structure" and lts implications 佐藤 学 Art Education, 14-20, 1993 Differentiation of high school curricula ; Missing general education 佐藤 学 1993(Winter) 24-33, 1993 Publicness of curriculum ; Making communal relationships in learning 佐藤 学 Educational research yearbook, 2,35-57, 1993 カリキュラムの公共性-学習における関係性と共同性の回復 佐藤 学 教育学年報, 2,35-57, 1993 「選択中心の教育課程」を批判的に検討する 佐藤 学 教育学研究, 60(1) 89-92, 1993 Differentiation of high school curricula ; Missing general education SATO MANABU 1993(Winter) 24-33, 1993 A critique on selective curriculum SATO MANABU Educational Research Journal, 60(1) 89-92, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) SATO MANABU Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 Reflective teaching ; lts practical mode and representative mode SATO MANABU Educational methodology, 22,42-48, 1993 Reflection and wisdom of teachers ; Foundations of teaching profession SATO MANABU Yearbook of Japanese Teacher Education Association, 2,20-35, 1993 Discipline-centered curriculum ; Schwab's "Structure" and lts implications SATO MANABU Art Education, 14-20, 1993 Publicness of curriculum ; Making communal relationships in learning SATO MANABU Educational research yearbook, 2,35-57, 1993 「パンドラの箱」を開く-「授業研究」批判 佐藤 学 教育学年報, 1,63-88, 1992 反省的実践家としての教師 佐藤 学 『学校の再生をめざして(2)』東京大学出版会, 1992 学校を問うパースペクティブ=学習の共同体へ 佐藤 学 『学校の再生をめざして(1)』東京大学出版会(分担), 1992 教師の科学認識と授業のスタイル 佐藤 学 「シリーズ授業5」『理科:電気の実験と花粉のはたらき』岩波書店, 1992 公共的性格変える米の学校 佐藤 学 新日新聞, 1992 一般教育の混迷-見失われるカリキュラム 佐藤 学 コミュニケーション, 35,12-15, 1992 Changing Public Spheres of Schools in the United States 佐藤 学 1992 General Education at Risk ; missing Curriculum 佐藤 学 Communication, 35,12-15, 1992 Opening "Pandora's box" ; A Critique on Research of teaching 佐藤 学 Educational Research Yearbook, 1,63-88, 1992 Issues and Problems in Teacher Education: Japan, In Howard B.Leavitt (Ed.), Issues and Problems in Teacher Education: An International Handbook. 佐藤 学 New York: Greenwood Publishing, Inc., 154-168, 1992 Changing Public Spheres of Schools in the United States SATO MANABU 1992 Opening "Pandora's box" ; A Critique on Research of teaching SATO MANABU Educational Research Yearbook, 1,63-88, 1992 General Education at Risk ; missing Curriculum SATO MANABU Communication, 35,12-15, 1992 「個性化=選択」原理を超えて-アメリカの中等学校改革リポート 佐藤 学 教育, 59-66, 1991 アメリカの教師教育改革における「専門性」の概念-二つのレポートの提言と改革の現在 佐藤 学 日本教育学会『教師教育改革の総合的研究』, 1991 教師の文化が開かれること 佐藤 学 『シリーズ授業(1)』岩波書店, 1991 教師の実践的思考様式に関する研究(1)(2) 佐藤 学 東京大学教育学部紀要, 30-31, 1991 Beyond the principle of "Individualization and Choice" ; A report of secondary education reform in the United States. 佐藤 学 Education, 59-66, 1991 Professionalism in American Teacher Education Reform ; Agenda in Two Reports 佐藤 学 1991 Practical Thinking Styles of Teachers (1)(2) 佐藤 学 30-31, 1991 «12345» Books and Other Publications 166 学習革命的最前線 2013 学習共同體―構想與実践 2013 学校を改革する―「学びの共同体」の構想と実践 岩波ブックレット, 2012 学校見聞録―学びの共同体の実践 小学館, 2012 教師的挑戦―宇静的課堂革命 2012 More Presentations 21 グローバル化する日本における学校改革 2013 協同的学びを中心とする授業の創造―質の高い学びを求めて 2012 21世紀型の学校と授業改革-学びの共同体をめざして 2012 創造性の教育=レッジョ・エミリアの幼児教育 2011 音楽教育のなかの言葉 2011 More Professional Memberships 7 日本教育学会 日本教育方法学会 日本教師教育学会 教育史学会 アメリカ教育学会(American Educational Research Association) More Works 21 Citizenship education in globalized age 2004 グローバル化時代における市民性の教育 2004 Citizenship education in globalized age 2004 市民性と公共的モラルの教育に関する国際比較研究 2000 - 2003 Comparative studies on education of Citizenship and public moral. 2000 More Research Projects 12 創造性芸術の教育の新展開 東アジア型教育の危機と改革 教職の専門職化に関する総合的調査研究 授業の事例研究 カリキュラム研究 More
Manabu Sato (佐藤 学) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationProfessor,the University of Tokyo, Faculty of Letters Department of Education, Gakushuin UniversityDegreePh.D(Education)(The University of Tokyo)Ph.D(Education)(The University of Tokyo)J-GLOBAL ID200901092020703067researchmap Member ID1000011485 Research Interests 2 学校改革 教師教育 Research Areas 1 Humanities & social sciences / Education - general / Research History 19 1996 - 2012 :東京大学大学院教育学研究科教授 2012 -:学習院大学文学部教授・東京大学名誉教授 2012 -:学習院大学文学部教授 2002 - 2002 Visiting Professor, New York University 2002 - 2002 Visiting Professor, Havrard University More Committee Memberships 8 2002 - 2004 事務局長, 日本教育学会 2001 - 2004 理事, 教育史学会 2004 会長, 日本教育学会 1997 - 2001 『教育学研究』編集委員会,委員長,常任理事, 日本教育学会 2001 理事, 教育哲学会 More Awards 2 2000 ナショナル教育アカデミー会員選出(米国) 1997 教育科学研究会賞 Misc. 219 「日本の教師(9)」『カリキュラムをつくる(2)教室の試み』 (共編) 佐藤 学 ぎょうせい, 1994 教師文化の構造-教育実践研究の立場から 佐藤 学 『日本の教師文化』東京大学出版会, 21-41, 1994 Classroom as political space ; Retexturing power relations 佐藤 学 3 3-30, 1994 アメリカの教育課程改革-30年間の動向 佐藤 学 放送大学教育振興部 『教育課程』, 93-100, 1994 Classroom as political space ; Retexturing power relations SATO MANABU 3 3-30, 1994 A critique on selective curriculum 佐藤 学 Educational Research Journal, 60(1) 89-92, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) 佐藤 学 Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 「日本の教師(15)」『教師としての私を変えたもの』(共編) 佐藤 学 ぎょうせい, 1993 高校カリキュラムの多様化-「普通教育」の喪失 佐藤 学 C. S. L学習評価研究所 『学習評価研究』, 1993(Winter) 24-33, 1993 教室にやってきた未来-コンピューター学習実践記録(共著) 佐藤 学 NHK出版, 1993 反省的授業-その実践と表現の様式 佐藤 学 日本教育方法学会『教育方法』, 22,42-48, 1993 ディシプリン中心カリキュラムの継承-シュワブの「構造」概念を中心に 佐藤 学 アートエデュケーション, 14-20, 1993 教師教育におけるケース・メソッドの起源-デューイの「知性的方法」 佐藤 学 『教育方法の諸相』日本教育研究センター, 103-128, 1993 子ども中心の教室を訪ねて-アメリカの二つの学校から 佐藤 学 「シリーズ授業別巻」『授業の世界』岩波書店, 78-103, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) 佐藤 学 Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 教師の省察と見識-教職専門性の基礎 佐藤 学 『日本教師教育学会年報』, 2,20-35, 1993 Reflective teaching ; lts practical mode and representative mode 佐藤 学 Educational methodology, 22,42-48, 1993 Reflection and wisdom of teachers ; Foundations of teaching profession 佐藤 学 Yearbook of Japanese Teacher Education Association, 2,20-35, 1993 Discipline-centered curriculum ; Schwab's "Structure" and lts implications 佐藤 学 Art Education, 14-20, 1993 Differentiation of high school curricula ; Missing general education 佐藤 学 1993(Winter) 24-33, 1993 Publicness of curriculum ; Making communal relationships in learning 佐藤 学 Educational research yearbook, 2,35-57, 1993 カリキュラムの公共性-学習における関係性と共同性の回復 佐藤 学 教育学年報, 2,35-57, 1993 「選択中心の教育課程」を批判的に検討する 佐藤 学 教育学研究, 60(1) 89-92, 1993 Differentiation of high school curricula ; Missing general education SATO MANABU 1993(Winter) 24-33, 1993 A critique on selective curriculum SATO MANABU Educational Research Journal, 60(1) 89-92, 1993 Practical Thinking Styles of Teachers : A Comparative Study of Expert and Novice Thought Processes and Its Implications for Rethinking Teacher Education in Japan (Coauthored with K. Akita and N. Iwakawa) SATO MANABU Peabody Journal of Education, 68(4) 100-110, 1993 Reflective teaching ; lts practical mode and representative mode SATO MANABU Educational methodology, 22,42-48, 1993 Reflection and wisdom of teachers ; Foundations of teaching profession SATO MANABU Yearbook of Japanese Teacher Education Association, 2,20-35, 1993 Discipline-centered curriculum ; Schwab's "Structure" and lts implications SATO MANABU Art Education, 14-20, 1993 Publicness of curriculum ; Making communal relationships in learning SATO MANABU Educational research yearbook, 2,35-57, 1993 「パンドラの箱」を開く-「授業研究」批判 佐藤 学 教育学年報, 1,63-88, 1992 反省的実践家としての教師 佐藤 学 『学校の再生をめざして(2)』東京大学出版会, 1992 学校を問うパースペクティブ=学習の共同体へ 佐藤 学 『学校の再生をめざして(1)』東京大学出版会(分担), 1992 教師の科学認識と授業のスタイル 佐藤 学 「シリーズ授業5」『理科:電気の実験と花粉のはたらき』岩波書店, 1992 公共的性格変える米の学校 佐藤 学 新日新聞, 1992 一般教育の混迷-見失われるカリキュラム 佐藤 学 コミュニケーション, 35,12-15, 1992 Changing Public Spheres of Schools in the United States 佐藤 学 1992 General Education at Risk ; missing Curriculum 佐藤 学 Communication, 35,12-15, 1992 Opening "Pandora's box" ; A Critique on Research of teaching 佐藤 学 Educational Research Yearbook, 1,63-88, 1992 Issues and Problems in Teacher Education: Japan, In Howard B.Leavitt (Ed.), Issues and Problems in Teacher Education: An International Handbook. 佐藤 学 New York: Greenwood Publishing, Inc., 154-168, 1992 Changing Public Spheres of Schools in the United States SATO MANABU 1992 Opening "Pandora's box" ; A Critique on Research of teaching SATO MANABU Educational Research Yearbook, 1,63-88, 1992 General Education at Risk ; missing Curriculum SATO MANABU Communication, 35,12-15, 1992 「個性化=選択」原理を超えて-アメリカの中等学校改革リポート 佐藤 学 教育, 59-66, 1991 アメリカの教師教育改革における「専門性」の概念-二つのレポートの提言と改革の現在 佐藤 学 日本教育学会『教師教育改革の総合的研究』, 1991 教師の文化が開かれること 佐藤 学 『シリーズ授業(1)』岩波書店, 1991 教師の実践的思考様式に関する研究(1)(2) 佐藤 学 東京大学教育学部紀要, 30-31, 1991 Beyond the principle of "Individualization and Choice" ; A report of secondary education reform in the United States. 佐藤 学 Education, 59-66, 1991 Professionalism in American Teacher Education Reform ; Agenda in Two Reports 佐藤 学 1991 Practical Thinking Styles of Teachers (1)(2) 佐藤 学 30-31, 1991 «12345» Books and Other Publications 166 学習革命的最前線 2013 学習共同體―構想與実践 2013 学校を改革する―「学びの共同体」の構想と実践 岩波ブックレット, 2012 学校見聞録―学びの共同体の実践 小学館, 2012 教師的挑戦―宇静的課堂革命 2012 More Presentations 21 グローバル化する日本における学校改革 2013 協同的学びを中心とする授業の創造―質の高い学びを求めて 2012 21世紀型の学校と授業改革-学びの共同体をめざして 2012 創造性の教育=レッジョ・エミリアの幼児教育 2011 音楽教育のなかの言葉 2011 More Professional Memberships 7 日本教育学会 日本教育方法学会 日本教師教育学会 教育史学会 アメリカ教育学会(American Educational Research Association) More Works 21 Citizenship education in globalized age 2004 グローバル化時代における市民性の教育 2004 Citizenship education in globalized age 2004 市民性と公共的モラルの教育に関する国際比較研究 2000 - 2003 Comparative studies on education of Citizenship and public moral. 2000 More Research Projects 12 創造性芸術の教育の新展開 東アジア型教育の危機と改革 教職の専門職化に関する総合的調査研究 授業の事例研究 カリキュラム研究 More