Researcher Search Results Kiyomi Akita Kiyomi Akita (秋田 喜代美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGakushuin UniversityDegreeM.A.(The University of Tokyo)Ph.D.(The University of Tokyo)J-GLOBAL ID200901023418501438researchmap Member ID1000169443 Research Interests 6 学校教育学 発達心理学 教育心理学 School Education Developmental Psychology Educational Psychology Research Areas 1 Humanities & social sciences / Education - general / Research History 7 1995 - 1999 College of Arts, Rikkyo University 1995 - 1999 Rikkyo University, Associate Professor 1993 - 1995 College of Arts, Rikkyo University 1993 - 1995 Rikkyo University, Assistant Professor 1992 - 1993 Faculty of Education, The University of Tokyo More Education 5 - 1991 The University of Tokyo - 1991 Graduate School, Division of Education, The University of Tokyo - 1986 Faculty of Education, The University of Tokyo - 1986 Faculty of Education, The University of Tokyo - 1980 Faculty of Letters, The University of Tokyo Committee Memberships 8 2004 - 2007 副編集委員長, 日本質的心理学会 2004 - 2006 常任理事, 日本教育学会 2003 - 2006 常任理事, 日本保育学会 2003 - 2006 心理学ワールド編集委員, 日本心理学会 2003 - 2006 副会長, 日本乳幼児教育学会 More Awards 3 1993 日本読書学会読書科学研究奨励賞 1990 (財)発達科学研究センター発達科学研究教育奨励賞 1989 日本教育心理学会城戸奨励賞 Misc. 48 中学校入学後の学習習慣の形成過程 東京大学大学院教育学研究科紀要, 43, 205-234, 2004 The Memory of Classroom Discourse in Mathematical Lessons: Relations between Participant styles and Memory Bulletin of the graduate school of Education, The University of Tokyo, 42 257-274, 2003 Education in Regio Emilia The Tokyo University Press. "Bringing up the children's imagination", 73-92, 2003 「授業における話しあい場面の記憶」 東京大学大学院教育学研究科紀要, 42 257-274, 2003 The Memory of Classroom Discourse in Mathematical Lessons: Relations between Participant styles and Memory Bulletin of the graduate school of Education, The University of Tokyo, 42 257-274, 2003 More Books and Other Publications 101 子どもをはぐくむ授業づくり 岩波書店, 2000 モデルとしての教師 「児童期の課題と支援」新曜社, 2000 教師の役割 学習指導の方法と技術, 2000 「教育重要用語300の基礎知識 教育評価」 明治図書, 2000 教師のさまざまな役割:共に学びあう教師と子ども チャイルド本社, 2000 Early childhood education for bringing up intelligence : How children learn in play activities. Hikarino-kuni Pub., 2000 Designing curriculum and classroom lessons to care children. Iwanami Publisher., 2000 Teacher as model 2000 The teacher's role 2000 Educational evaluation 2000 The teacher's role in early childhood education 2000 モード(]G0002[)の活動における教育研究と教育を考える 教育という物語, 1999 幼稚園教育における教師の役割 東洋館出版「新しい教育課程と保育の展開幼稚園」, 1999 教師が成長する筋道 ぎょうせい『授業で成長する教師』, 1999 教師と子どもの発達を支援する学校心理学を目ざして ブレーン出版「心理学と社会第2巻」, 1999 Thinking about educational research and practice through mode (]G0002[) activities. The narrative about"Education", 1999 Learning to read and write in Japanese. A cross-linguistic perspective on learning to read., 1999 Teachers' role in early childhood education 「New national curriculum and development of child education」, 1999 Trajectory of teacher development. Teachers who develop in the classroom., 1999 School psychology which supports development of children and teachers. 「Psychology and society vol 2」, 1999 Learning to read and write in Japanese. Cambridge University Press "A cross-linguistic perspective on learning to read. ", 1999 実践の創造と同僚関係 岩波書店「教師像の再構築」, 1998 読書の発達心理学:子どもの発達と読書環境 国土社, 1998 Production of classroom practice and Collegiality 1998 Developmental Psychology of Reading : Child's development and environment of Book-reading 1998 読書の発達過程:読書に関わる認知的要因・社会的要因の心理学的検討 風間書房, 1997 子どもへのまなざしをめぐって-教師論 学ぶこと・教えること-学校教育の心理学, 1997 Developmental Process of book reading : analysis of cognitive and socio-cultural factors on development 1997 On teaching Learning & Teaching : Pychology of school education, 1997 「科学的概念の発達と学習」(分担執筆)『教育心理学Ⅰ 発達・学習・学習指導』 東京大学出版会, 1996 教師教育における省察概念の展開 教育学年報, 1996 科学的認識・社会認識の学習と教育 教育心理学I-発達と学習指導心理学, 1996 Review of reflection in teacher education Annual Review of Education, 1996 "Education of scientific thinking and Societal thinking" Educational Psychology, 1996 「思考力・判断力を育てる新しい指導技術:指導から支援へ」(分担執筆)『指導力・判断力:その考え方と指導と評価』 図書文化, 1995 「読書指導への提言:対話を生む読書指導へ」(分担執筆)『心理学者教科教育を語る』 北大路書房, 1995 New teaching skills promoting the ability of thinking and judgement : to instructing from supporting 1995 Suggestions for the instruction of book-reading ; an instruction create dialogue. 1995 Teaching activity ; Thinking process of making a lesson. "In the Classroom", 1995 「教えるといういとなみ=授業を創る思考過程」(分担執筆)『教室という場所』 国土社, 1994 「第5章1節 教師の実践的思考様式とその伝承」(分担執筆)『日本の教師と教師文化』 東京大学出版会, 1994 「6章 文章の理解過程」「9章 読みの発達と教育」「10章 読書行動の発達」(分担執筆)『読む書く話すの発達心理学』 放送大学出版会, 1993 「子どもの読みを深める授業」(分担執筆)『認知心理学者教育を語る』 北大路出版, 1993 The Lessons that promote children's reading comprehension. Kita-oji Press, 1993 Teachers' practical thinking styles and their transmission. University of Tokyo Press., 1993 「第6章 生活科の活動の展開」(分担執筆)『図説生活科選書第1巻 生活科授業の考え方・進め方』 ぎょうせい, 1992 「第4章 メタ認知」(分担執筆)『児童心理学の進歩 1991年版』 (Role: Contributor) 金子書房, 1991 Meta-Cognition Kaneko Press, 1991 『新児童心理学講座第6巻 言語機能の発達』 (Role: Contributor, 「第4章 文章理解」) 金子書房, 1990 「第4章 文章理解」(分担執筆)『新児童心理学講座第6巻 言語機能の発達』 金子書房, 1990 «123» Professional Memberships 14 日本質的心理学会 日本教育方法学会 日本発達心理学会 ヨーロッパ教授学習学会(EARLI) 日本教師学学会 More Research Projects 6 学校における教師と子どもの発達研究 教えることの熟達化過程研究 表記知識の発達過程 Study on developmental process in school Study on expertise on teaching More
Kiyomi Akita (秋田 喜代美) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format Profile Information AffiliationGakushuin UniversityDegreeM.A.(The University of Tokyo)Ph.D.(The University of Tokyo)J-GLOBAL ID200901023418501438researchmap Member ID1000169443 Research Interests 6 学校教育学 発達心理学 教育心理学 School Education Developmental Psychology Educational Psychology Research Areas 1 Humanities & social sciences / Education - general / Research History 7 1995 - 1999 College of Arts, Rikkyo University 1995 - 1999 Rikkyo University, Associate Professor 1993 - 1995 College of Arts, Rikkyo University 1993 - 1995 Rikkyo University, Assistant Professor 1992 - 1993 Faculty of Education, The University of Tokyo More Education 5 - 1991 The University of Tokyo - 1991 Graduate School, Division of Education, The University of Tokyo - 1986 Faculty of Education, The University of Tokyo - 1986 Faculty of Education, The University of Tokyo - 1980 Faculty of Letters, The University of Tokyo Committee Memberships 8 2004 - 2007 副編集委員長, 日本質的心理学会 2004 - 2006 常任理事, 日本教育学会 2003 - 2006 常任理事, 日本保育学会 2003 - 2006 心理学ワールド編集委員, 日本心理学会 2003 - 2006 副会長, 日本乳幼児教育学会 More Awards 3 1993 日本読書学会読書科学研究奨励賞 1990 (財)発達科学研究センター発達科学研究教育奨励賞 1989 日本教育心理学会城戸奨励賞 Misc. 48 中学校入学後の学習習慣の形成過程 東京大学大学院教育学研究科紀要, 43, 205-234, 2004 The Memory of Classroom Discourse in Mathematical Lessons: Relations between Participant styles and Memory Bulletin of the graduate school of Education, The University of Tokyo, 42 257-274, 2003 Education in Regio Emilia The Tokyo University Press. "Bringing up the children's imagination", 73-92, 2003 「授業における話しあい場面の記憶」 東京大学大学院教育学研究科紀要, 42 257-274, 2003 The Memory of Classroom Discourse in Mathematical Lessons: Relations between Participant styles and Memory Bulletin of the graduate school of Education, The University of Tokyo, 42 257-274, 2003 More Books and Other Publications 101 子どもをはぐくむ授業づくり 岩波書店, 2000 モデルとしての教師 「児童期の課題と支援」新曜社, 2000 教師の役割 学習指導の方法と技術, 2000 「教育重要用語300の基礎知識 教育評価」 明治図書, 2000 教師のさまざまな役割:共に学びあう教師と子ども チャイルド本社, 2000 Early childhood education for bringing up intelligence : How children learn in play activities. Hikarino-kuni Pub., 2000 Designing curriculum and classroom lessons to care children. Iwanami Publisher., 2000 Teacher as model 2000 The teacher's role 2000 Educational evaluation 2000 The teacher's role in early childhood education 2000 モード(]G0002[)の活動における教育研究と教育を考える 教育という物語, 1999 幼稚園教育における教師の役割 東洋館出版「新しい教育課程と保育の展開幼稚園」, 1999 教師が成長する筋道 ぎょうせい『授業で成長する教師』, 1999 教師と子どもの発達を支援する学校心理学を目ざして ブレーン出版「心理学と社会第2巻」, 1999 Thinking about educational research and practice through mode (]G0002[) activities. The narrative about"Education", 1999 Learning to read and write in Japanese. A cross-linguistic perspective on learning to read., 1999 Teachers' role in early childhood education 「New national curriculum and development of child education」, 1999 Trajectory of teacher development. Teachers who develop in the classroom., 1999 School psychology which supports development of children and teachers. 「Psychology and society vol 2」, 1999 Learning to read and write in Japanese. Cambridge University Press "A cross-linguistic perspective on learning to read. ", 1999 実践の創造と同僚関係 岩波書店「教師像の再構築」, 1998 読書の発達心理学:子どもの発達と読書環境 国土社, 1998 Production of classroom practice and Collegiality 1998 Developmental Psychology of Reading : Child's development and environment of Book-reading 1998 読書の発達過程:読書に関わる認知的要因・社会的要因の心理学的検討 風間書房, 1997 子どもへのまなざしをめぐって-教師論 学ぶこと・教えること-学校教育の心理学, 1997 Developmental Process of book reading : analysis of cognitive and socio-cultural factors on development 1997 On teaching Learning & Teaching : Pychology of school education, 1997 「科学的概念の発達と学習」(分担執筆)『教育心理学Ⅰ 発達・学習・学習指導』 東京大学出版会, 1996 教師教育における省察概念の展開 教育学年報, 1996 科学的認識・社会認識の学習と教育 教育心理学I-発達と学習指導心理学, 1996 Review of reflection in teacher education Annual Review of Education, 1996 "Education of scientific thinking and Societal thinking" Educational Psychology, 1996 「思考力・判断力を育てる新しい指導技術:指導から支援へ」(分担執筆)『指導力・判断力:その考え方と指導と評価』 図書文化, 1995 「読書指導への提言:対話を生む読書指導へ」(分担執筆)『心理学者教科教育を語る』 北大路書房, 1995 New teaching skills promoting the ability of thinking and judgement : to instructing from supporting 1995 Suggestions for the instruction of book-reading ; an instruction create dialogue. 1995 Teaching activity ; Thinking process of making a lesson. "In the Classroom", 1995 「教えるといういとなみ=授業を創る思考過程」(分担執筆)『教室という場所』 国土社, 1994 「第5章1節 教師の実践的思考様式とその伝承」(分担執筆)『日本の教師と教師文化』 東京大学出版会, 1994 「6章 文章の理解過程」「9章 読みの発達と教育」「10章 読書行動の発達」(分担執筆)『読む書く話すの発達心理学』 放送大学出版会, 1993 「子どもの読みを深める授業」(分担執筆)『認知心理学者教育を語る』 北大路出版, 1993 The Lessons that promote children's reading comprehension. Kita-oji Press, 1993 Teachers' practical thinking styles and their transmission. University of Tokyo Press., 1993 「第6章 生活科の活動の展開」(分担執筆)『図説生活科選書第1巻 生活科授業の考え方・進め方』 ぎょうせい, 1992 「第4章 メタ認知」(分担執筆)『児童心理学の進歩 1991年版』 (Role: Contributor) 金子書房, 1991 Meta-Cognition Kaneko Press, 1991 『新児童心理学講座第6巻 言語機能の発達』 (Role: Contributor, 「第4章 文章理解」) 金子書房, 1990 「第4章 文章理解」(分担執筆)『新児童心理学講座第6巻 言語機能の発達』 金子書房, 1990 «123» Professional Memberships 14 日本質的心理学会 日本教育方法学会 日本発達心理学会 ヨーロッパ教授学習学会(EARLI) 日本教師学学会 More Research Projects 6 学校における教師と子どもの発達研究 教えることの熟達化過程研究 表記知識の発達過程 Study on developmental process in school Study on expertise on teaching More