経済学科

眞嶋 史叙

Shinobu Majima

基本情報

所属
学習院大学 経済学部 経済学科 教授
学位
D. Phil.(英国オクスフォード大学)

J-GLOBAL ID
201301087208519130
researchmap会員ID
7000005908

論文

 20
  • 眞嶋 史叙, イメルダ・タンバヤン
    Gakushuin Economics and Management Review 32 2018年3月  
  • 眞嶋 史叙
    東洋文化研究 (18) 15-66 2016年3月  
    本稿は,第二次世界大戦中にシンガポールに派遣された東京商科大学東亜経済研究所所員を中心とする南方軍政総監部・馬来軍政監部調査部のメンバーらが,いかにしてシンガポール経済を動かすようになっていったかを描写したものである。調査部員らの多くは,実際の戦闘に徴用されることを避け,自らの興味関心に基づいて研究を続けることを希望した普通の学者であり,専門分野ではゆるぎない業績をもつ研究者であった。戦前から戦中にかけて,どの参戦国の政府や学術機関においても統計的データの収集とその分析の方法は近代的に標準化されつつあった。シンガポールにおける日本の軍政においても,経済状況を正しく計測する重要性が認識され,すでに統制を取ることの難しくなっていた経済を安定化させるために調査部が活用されることとなった。時間的制約と戦況悪化の中で,調査部員らは戦時経済のありのままの姿を調査し,報告書をたくさん執筆した。占領下のシンガポールで執筆されたこれらの報告書は,当時の状況を知るための歴史的証拠として有意義であるばかりならず,軍部の要請と地元住民への同情心の間で引き裂かれた調査部員らの板挟みの心境を映し出したものとして両義的に意義深い史料となっている。
  • Gregg Huff, Shinobu Majima
    WAR IN HISTORY 22(2) 191-210 2015年4月  査読有り
    This article analyses finance in South East Asia during the Second World War in terms of three challenges. Beginning in December 1941, Japan swiftly occupied South East Asia and immediately faced the challenge of how to finance occupation. Finance largely through printing money gave rise to a further challenge in the need to avoid hyperinflationary pressures. After the war the reoccupying powers faced their own, and a third, challenge of wartime finance in deciding how to deal with a large stock of money created during the conflict. Comparison with war finance elsewhere shows that the three challenges were met in sometimes unusual but rather effective ways.
  • Julia Twigg, Shinobu Majima
    JOURNAL OF AGING STUDIES 30 23-32 2014年8月  査読有り
    The article addresses debates around the changing nature of old age, using UK data on spending on dress and related aspects of appearance by older women to explore the potential role of consumption in the reconstitution of aged identities. Based on pseudo-cohort analysis of Family Expenditures Survey, it compares spending patterns on clothing, cosmetics and hairdressing, 1961-2011. It concludes that there is little evidence for the 'baby boomers' as a strategic or distinctive generation. There is evidence, however, for increased engagement by older women in aspects of appearance: shopping for clothes more frequently; more involved in the purchase of cosmetics; and women over 75 are now the most frequent attenders at hairdressers. The roots of these patterns, however, lie more in period than cohort effects, and in the role of producer-led developments such as mass cheap fashion and the development of anti-ageing products. (C) 2014 Elsevier Inc. All rights reserved.
  • 眞嶋 史叙
    Journal of Economic History 73(4) 937-977 2013年12月  査読有り

MISC

 9

書籍等出版物

 4

講演・口頭発表等

 14