Name Hisato IMAI Affiliation Gakushuin University Section Faculty of Letters, Department of Psychology Job title Professor Degree Ph.D. J-Global ID 200901026919163620
Research Interests
認知心理学
,実験心理学
,perceptual representation system
,想起意識
,implicit / explicit cognition
,object recognition
,human memory
,perceptual priming
,implicit memory
,cognitive science
Research History
Apr 2012
-
Today
Gakushuin University Department of Psychology Professor
Apr 2009
-
Mar 2012
Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences, Division of Human Sciences
Jun 2010
-
Mar 2011
Boston University Vision Sciences Laboratory, Department of Psychology Visiting Scholar
Apr 2007
-
Mar 2009
Tokyo Woman's Christian University Department of Psychology, College of Arts and Sciences
Apr 2001
-
Mar 2007
Tokyo Woman's Chiristian University Department of Psychology Associate Professor
Papers
Hisato Imai   Dongho Kim   Yuka Sasaki   Takeo Watanabe   
PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF THE UNITED STATES OF AMERICA 111(48) 17326-17329 Dec 2014 [Refereed]
Although it is well known that reward enhances learning and memory, how extensively such enhancement occurs remains unclear. To address this question, we examined how reward influences retrieval-induced forgetting (RIF) in which the retrieval of a...
Books and Other Publications
子安増生・丹野義彦・箱田裕司(監修)(Part:Contributor)
有斐閣 Feb 2021 (ISBN:9784641002661)
A・M・スープレナント,I・ニース(共著)今井久登(訳)
勁草書房 Dec 2012 (ISBN:4326250801)
道又爾, 北﨑充晃, 大久保街亜, 今井久登, 山川恵子, 黒沢学
有斐閣 Dec 2011 (ISBN:4641124531)
・第6章「記憶 -過去・現在・未来の自己をつなぐー」
今井久登, 石垣琢磨, 工藤恵理子, 平林秀美
有斐閣 Jan 2009 (ISBN:4641177090)
・ユニット0「序 心理学とは何か」
・第1章「個としての心をとらえる -認知心理学」
・ユニット24「心理学の歴史」
・ユニット25「心理学の研究法」
・ユニット26「個人差を知る」[共同執筆]
・ユニット27「今後の学習のために」[共同執筆]
大山正, 編著, 廣中直行, 永瀬英司, 今井久登, 黒沢学
サイエンス社 May 2007 (ISBN:4781911684)
・第4章「認知」
・第5章「記憶」
Presentations
今井久登   
分野別教育におけるアクティブ・ラーニングの事例研究対話集会(心理学教育分野) 17 Mar 2015 私立大学情報教育協会
今井久登   
学習院大学人文科学研究所 談話会 4 Dec 2012
Imai, H. (Chairperson: March   th Morning Session   
Gakushuin International Symposium Mar 2012 Gakushuin University: Tokyo, Japan
伊東裕司   今井久登   兵藤宗吉   
記憶・認知研究会 第100回記念合宿 17 Feb 2012 (専修大学 箱根セミナーハウス)
今井久登   
第94回 記憶・認知研究会 16 Jul 2011 (法政大学 市ヶ谷キャンパス)
Misc.
学習院大学人文科学研究所報 2012年度版 pp.90-93 Mar 2013
YOSHIMOTO Sanae   IMAI Hisato   TAKEUCHI Tatsuto   
Technical report of IEICE. HCS 112(412) 71-76 Jan 2013
Expressing an emotion is one of important factors in making good interpersonal communication. In this study, we examined whether a subliminal mere exposure to both positive and negative facial expressions influences on interpersonal impression. We...
平成18年度-平成19年度 科学研究費補助金 基盤(C) 研究成果報告書 2010
今井 久登   
書斎の窓 585号(585) pp.45-49 Jun 2009
ASAKAWA Kaori   TANAKA Akihiro   IMAI Hisato   SAKAMOTO Shuichi   SUZUKI Yoiti   
IEICE technical report 108(356) 131-135 Dec 2008
Previous studies have revealed a temporal window in which human observers perceive physically desynchronized auditory and visual signals as synchronous. This temporal window of auditory-visual integration is recalibrated after adaptation to a cons...
Research Projects
Project Year: Apr 2010 - Mar 2014
Project Year: Apr 2010 - Mar 2013
Project Year: Apr 2006 - Mar 2008
Professional Memberships
Association for Psychological Science
the Japanese Psychonomic Society
Japanese Cognitive Science Society
the Japanese Society for Cognitive Psychology
Education
-
Mar 1998
Ph.D. in Experimental Psychology, The University of Tokyo
-
Mar 1995
The University of Tokyo Department of Psychology Ph.D. candidate
-
Mar 1990
The University of Tokyo Department of Psychology M.A.
-
Mar 1987
The University of Tokyo B.A., Department of Psychology
Committee Memberships
Apr 2017
-
Today
社団法人日本心理学会 地域別代議員(関東)
Apr 2012
-
Mar 2021
日本基礎心理学会 「基礎心理学研究」編集委員
Apr 2017
-
Mar 2018
文部科学省 大学設置・学校法人審議会(大学設置分科会)専門委員
Apr 2005
-
Mar 2018
私立大学情報教育協会 心理学教育FD/ICT活用研究委員会 委員
Apr 2013
-
Jun 2017
日本認知心理学会 「認知心理学研究」編集委員
Faculty (Teaching Experience)
-
Today
演習科目(学部) (東京女子大学/学習院大学)
-
Today
心理学研究法 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/学習院大学)
-
Today
卒業論文 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/学習院大学 文学部)
-
Today
認知心理学概論/認知心理学/知覚・認知心理学 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/武蔵野女子大学 人間関係学部/駒澤大学大学院/学習院大学)
-
Today
人間行動基礎論(心理学概論) (東京大学 教養学部)
Other
「認知心理学へのいざない -“見る・読む・わかる”とそのしくみ-」
7/5 “この眼で見た”のはほんとうに正しい? -知覚の認知心理学-
7/12 憶えていること、忘れること -記憶の認知心理学-
7/19 “わかったつもり”と“わかる”の違い -理解の認知心理学-
7/26 くらしの中の認知心理学