学習院大学研究者情報
研究者情報
Researcher Information
 
change language:

文学部 心理学科

Researcher List >> Hisato IMAI
 

Hisato IMAI

 
Avatar
NameHisato IMAI
AffiliationGakushuin University
SectionFaculty of Letters, Department of Psychology
Job titleProfessor
DegreePh.D.
J-Global ID200901026919163620

Research Interests

 
認知心理学 ,実験心理学 ,perceptual representation system ,想起意識 ,implicit / explicit cognition ,object recognition ,human memory ,perceptual priming ,implicit memory ,cognitive science

Research Areas

 
  • Humanities & social sciences / Cognitive sciences / 
  • Humanities & social sciences / Experimental psychology / Cognitive psychology

Research History

 
Apr 2012
 - 
Today
Gakushuin University Department of Psychology Professor 
 
Apr 2009
 - 
Mar 2012
Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences, Division of Human Sciences  
 
Jun 2010
 - 
Mar 2011
Boston University Vision Sciences Laboratory, Department of Psychology Visiting Scholar 
 
Apr 2007
 - 
Mar 2009
Tokyo Woman's Christian University Department of Psychology, College of Arts and Sciences  
 
Apr 2001
 - 
Mar 2007
Tokyo Woman's Chiristian University Department of Psychology Associate Professor 
 

Papers

 
 
Hisato Imai   Dongho Kim   Yuka Sasaki   Takeo Watanabe   
PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF THE UNITED STATES OF AMERICA   111(48) 17326-17329   Dec 2014   [Refereed]
Although it is well known that reward enhances learning and memory, how extensively such enhancement occurs remains unclear. To address this question, we examined how reward influences retrieval-induced forgetting (RIF) in which the retrieval of a...

Books and Other Publications

 
 
子安増生・丹野義彦・箱田裕司(監修)(Part:Contributor)
有斐閣   Feb 2021   (ISBN:9784641002661)
 
A・M・スープレナント,I・ニース(共著)今井久登(訳)
勁草書房   Dec 2012   (ISBN:4326250801)   
 
道又爾, 北﨑充晃, 大久保街亜, 今井久登, 山川恵子, 黒沢学
有斐閣   Dec 2011   (ISBN:4641124531)   
・第6章「記憶 -過去・現在・未来の自己をつなぐー」
 
今井久登, 石垣琢磨, 工藤恵理子, 平林秀美
有斐閣   Jan 2009   (ISBN:4641177090)   
・ユニット0「序 心理学とは何か」
・第1章「個としての心をとらえる -認知心理学」
・ユニット24「心理学の歴史」
・ユニット25「心理学の研究法」
・ユニット26「個人差を知る」[共同執筆]
・ユニット27「今後の学習のために」[共同執筆]
 
大山正, 編著, 廣中直行, 永瀬英司, 今井久登, 黒沢学
サイエンス社   May 2007   (ISBN:4781911684)   
・第4章「認知」
・第5章「記憶」

Presentations

 
 
今井久登   
分野別教育におけるアクティブ・ラーニングの事例研究対話集会(心理学教育分野)   17 Mar 2015   私立大学情報教育協会   
 
今井久登   
学習院大学人文科学研究所 談話会   4 Dec 2012   
 
Imai, H. (Chairperson: March   th Morning Session   
Gakushuin International Symposium   Mar 2012   Gakushuin University: Tokyo, Japan   
 
伊東裕司   今井久登   兵藤宗吉   
記憶・認知研究会 第100回記念合宿   17 Feb 2012   (専修大学 箱根セミナーハウス)   
 
今井久登   
第94回 記憶・認知研究会   16 Jul 2011   (法政大学 市ヶ谷キャンパス)   

Misc.

 
 
学習院大学人文科学研究所報   2012年度版 pp.90-93   Mar 2013   
 
YOSHIMOTO Sanae   IMAI Hisato   TAKEUCHI Tatsuto   
Technical report of IEICE. HCS   112(412) 71-76   Jan 2013
Expressing an emotion is one of important factors in making good interpersonal communication. In this study, we examined whether a subliminal mere exposure to both positive and negative facial expressions influences on interpersonal impression. We...
 
平成18年度-平成19年度 科学研究費補助金 基盤(C) 研究成果報告書      2010   
 
今井 久登   
書斎の窓   585号(585) pp.45-49   Jun 2009   
 
ASAKAWA Kaori   TANAKA Akihiro   IMAI Hisato   SAKAMOTO Shuichi   SUZUKI Yoiti   
IEICE technical report   108(356) 131-135   Dec 2008
Previous studies have revealed a temporal window in which human observers perceive physically desynchronized auditory and visual signals as synchronous. This temporal window of auditory-visual integration is recalibrated after adaptation to a cons...

Research Projects

 
 
Research on subjective awareness of memory retrieval
Japan Society for the Promotion of Science: Grants-in-Aid for Scientific Research
IMAI Hisato 
Project Year: Apr 2010 - Mar 2014
 
Underlying mechanisms of the modulation of body response during learning and memory
Japan Society for the Promotion of Science: Grants-in-Aid for Scientific Research
TAKEUCHI Tatsuto IMAI Hisato YOSHIMOTO Sanae 
Project Year: Apr 2010 - Mar 2013
 
An experimental and psychological investigation on the dynamic aspects of prospective memory
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research
IMAI Hisato 
Project Year: Apr 2006 - Mar 2008

Professional Memberships

 
 
   
 
Association for Psychological Science
 
   
 
Psychonomic Society
 
   
 
the Japanese Psychonomic Society
 
   
 
Japanese Cognitive Science Society
 
   
 
the Japanese Society for Cognitive Psychology

Education

 
 
 - 
Mar 1998
Ph.D. in Experimental Psychology, The University of Tokyo  
 
 
 - 
Mar 1995
The University of Tokyo Department of Psychology Ph.D. candidate
 
 
 - 
Mar 1990
The University of Tokyo Department of Psychology M.A.
 
 
 - 
Mar 1987
The University of Tokyo  B.A., Department of Psychology
 

Committee Memberships

 
Apr 2017
 - 
Today
社団法人日本心理学会  地域別代議員(関東)
 
Apr 2012
 - 
Mar 2021
日本基礎心理学会  「基礎心理学研究」編集委員
 
Apr 2017
 - 
Mar 2018
文部科学省 大学設置・学校法人審議会(大学設置分科会)専門委員
 
Apr 2005
 - 
Mar 2018
私立大学情報教育協会  心理学教育FD/ICT活用研究委員会 委員
 
Apr 2013
 - 
Jun 2017
日本認知心理学会  「認知心理学研究」編集委員
 

Faculty (Teaching Experience)

 
 
 - 
Today
演習科目(学部) (東京女子大学/学習院大学)
 
 - 
Today
心理学研究法 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/学習院大学)
 
 - 
Today
卒業論文 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/学習院大学 文学部)
 
 - 
Today
認知心理学概論/認知心理学/知覚・認知心理学 (東京女子大学 文理学部・現代教養学部/武蔵野女子大学 人間関係学部/駒澤大学大学院/学習院大学)
 
 - 
Today
人間行動基礎論(心理学概論) (東京大学 教養学部)

Other

 
 
 
「認知心理学へのいざない -“見る・読む・わかる”とそのしくみ-」
7/5 “この眼で見た”のはほんとうに正しい? -知覚の認知心理学-
7/12 憶えていること、忘れること -記憶の認知心理学-
7/19 “わかったつもり”と“わかる”の違い -理解の認知心理学-
7/26 くらしの中の認知心理学